Blog

Ile kosztuje marketing internetowy?

Klienci, którzy decydują się na usługi z zakresu marketingu internetowego, są przede wszystkim zainteresowani ceną. Niestety w większości przypadków na stronach agencji próżno szukać stałych cenników, a ewentualne widełki są bardzo szerokie. Dlaczego tak się dzieje oraz skąd wiedzieć, ile przyjdzie nam zapłacić za daną usługę?

Metody wyceny usługi

Żeby zrozumieć, ile kosztuje marketing internetowy i czemu cennik usługi jest tak ruchomy, warto uświadomić sobie na początek, że istnieje kilka modeli wyceny. Nie tylko definiują one ostateczną cenę, ale również określają model współpracy, jakiej się podejmujemy.

Najprostszym przykładem jest sytuacja, kiedy mamy ściśle określoną usługę, która ma porównywalne nakłady czasu oraz pracy. W takim przypadku bez trudu można ustalić stałą cenę i wpisać ją do cennika. Przykładem może być stworzenie kampanii GoogleAds na określoną liczbę słów kluczowych. Usługa może być również skalowana i tak za większą ilość przyjdzie klientowi zapłacić proporcjonalnie więcej.

Co jednak kiedy cena jest uzależniona od specyfiki strony klienta? Zastosowanie tak zwanych widełek jest niezbędne w przypadku oferowania audytu, gdzie nakład pracy jest bardzo zmienny i agencja nie może podać jednej stałej ceny. W tym przypadku koszt pomiędzy danymi zleceniami może się znacznie różnić w zależności od strony, której ona dotyczy.

Istnieje również model liniowy, w którym to klient może przeliczyć cenę za daną usługę. Tym sposobem agencja może przykładowo wycenić kampanię płatną na GoogleAds, gdzie będzie pobierany dany procent budżetu na reklamy.

Użycie gotowego czynnika

Pomimo tego, że praca nad stronami internetowymi jest bardzo zróżnicowana, możemy się czasem spotkać z gotowymi cennikami. Jeśli odnajdziemy go na stronie agencji, możemy mieć przypuszczenie, graniczące z pewnością, że dana cena to tak naprawdę punkt wyjścia. W efekcie ostateczny koszt wybranej usługi będzie całkowicie inny i uzależniony od naszych potrzeb.

Jeśli klient jest świadomym tego, czego potrzebuje, dojście do porozumienia z agencją będzie znacznie łatwiejsze. Decydując się na kampanię płatną lub współpracę z influencerami, szybciej będzie można dokonać analizy potrzeb, a także przedstawić wymagane zasoby oraz ostateczną cenę.

O wiele trudniej jednak kiedy klient nie wie, czego potrzebuje i prosi o wycenę ogólnych działań jak promocja strony w internecie. Biorąc pod uwagę, jak wiele różnych znaczeń może mieć ten termin, agencja nie będzie miała wcale ułatwionego zadania. W przypadku kiedy drugiej stronie brakuje wiedzy na temat marketingu, rozmowa na temat budżetu może nie przynieść efektów.

Bardzo często pojawiają się oczekiwania, że usługodawca od razu poda ostateczną cenę za dany produkt. Niestety nie każda usługa to produkt pudełkowy, który jest za każdym razem taki sam. W marketingu internetowym chodzi przede wszystkim o to, aby dostosować działania do potrzeb klienta. Dotyczy to także cen. Dlatego stały cennik dla wszystkich zainteresowanych nie będzie świadczył o uczciwej ofercie.

Jak wycenić usługi?

Na początku współpracy bardzo ciężko jest określić, ile będzie kosztować klienta osiągnięcie danego pułapu. Pamiętajmy, że w internecie nic nie jest stałe, a zatem wszelkim działaniom, które podejmujemy, odpowiadają te prowadzone przez konkurencję. Dochodzą do tego zmiany technologiczne jak na przykład aktualizacja algorytmu Google. W tym przypadku nawet startowy zestaw działań musi podlegać kalibracji.

Ogólnym szacunkom mogą podlegać tylko takie działania, gdzie możemy zastosować konkretny wskaźnik, na którym klientowi będzie zależało. Przykładowo może być to liczba polubień w mediach społecznościowych, jak też wejść na stronę sklepu. Nie są to jednak jedyne parametry, jakie trzeba wziąć pod uwagę.

Jeśli od początku byłoby wiadome, ile czasu oraz pieniędzy należy poświęcić na osiągnięcie celu, nie byłoby mowy o konkurencji czy zajmowania odpowiedniego miejsca w rankingu. Skutek czego każdy mógłby prowadzić dochodowy sklep internetowy lub stronę i czerpać z niego zyski. Taka sytuacja jednakże nigdy nie może mieć miejsca. Zawsze bowiem istnieje ryzyko rynkowe, że konsumentowi nie przypadnie do gustu dana oferta lub wybrane działania nie będą skalibrowane do aktualnych wymogów rynku.

Dlatego też znając budżet klienta oraz jego potrzeby, możemy określić, jakie działania będą najlepiej rokować oraz podać szacunkowy koszt usługi. Nie zapominajmy bowiem, że podstawowym celem jest to, aby pieniądze włożone w marketing, zwróciły się w określonym czasie.

Podsumowanie

Ile zatem kosztuje marketing internetowy? Podobnie jak ma to miejsce w wielu życiowych sytuacjach, odpowiedź brzmi: to zależy. Ma to jednak także dobre strony. Dzięki temu właściciele małych stron nie za płacą majątku za przeprowadzenie audytu czy też za pozycjonowanie ich witryny. Dostosowanie ostatecznej stawki do budżetu klienta wydaje się najuczciwszą metodą. Jeśli zna on swoje potrzeby i wie, na czym mu zależy wycena poszczególnych działań, będzie łatwiejsza oraz bardziej doprecyzowana.

Co to jest pozycjonowanie regionalne?

Promując naszą stronę w wynikach wyszukiwarki, mamy możliwość decydowania o zasięgu i słowach kluczowych, na które chcemy się wyświetlać. Z kolei pozycjonowanie regionalne pozwoli nam dotarcie do użytkowników, którzy szukają danych usług w swoim regionie. Skuteczne i tańsze lokalne SEO może przynieść nam zaskakujące efekty. Kiedy zatem warto po nie sięgnąć?

Jak działa wyszukiwanie lokalne?

Google od lat korzysta z geolokalizacji użytkowników, aby dostosowywać do nich wyniki wyszukiwania. To właśnie dzięki temu uda nam się odnaleźć w kilka sekund restaurację, mechanika, czy fryzjera. Jako zaś przedsiębiorcy możemy zawężać dowolnie wyniki, aby wyświetlały się nam pozycje tylko z lokalizacji, którą jesteśmy zainteresowani.

Przykładowo, kiedy wpisujemy w wyszukiwarkę frazy ogólne, czyli niewzbogacone o nazwę miejscowości, i tak ukaże nam się lista wyników najbliższych naszej lokalizacji. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby dodać nazwę miasta lub dzielnicy. Wtedy zakres pozycji będzie bardziej doprecyzowany.

Jak więc widzimy, nie musimy jako użytkownicy podać frazy lokalnej, aby odnaleźć punkty znajdujące się nieopodal nas. Google korzysta w tym celu z GPS oraz aplikację, które sprawdzają naszą lokalizację. Jednakże zawężenie wyników pomoże nam w dokładniejszym wyszukiwaniu. Z kolei jako właściciele strony może  wykorzystywać zarówno frazy lokalne, jak i generyczne, aby zwiększyć liczbę wyświetleń.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu regionalnym

Pomimo że Google wyświetla użytkownikom wyniki lokalne nawet bez podania frazy z miastem itd., w dobieranych słowach kluczowych nie powinno ich zabraknąć. Dzięki temu zwiększamy szansę na to, aby więcej osób dowiedziało się o naszych usługach.

Warto jednak zastanowić się nad ich doborem. W tym celu musimy przestać myśleć jak właściciel firmy, a spróbować wejść w buty naszego potencjalnego klienta. Paradoksalnie, im więcej wiemy na dany temat, to może nam przychodzić z większym trudem. Możemy próbować swoich własnych sił, jak też korzystać z zewnętrznych narzędzi, które podpowiedzą nam, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane przez naszych klientów.

Lokalne słowa kluczowe powinny pojawiać się w wielu miejscach na naszych stronach. Możemy je wykorzystać między innymi w zakładce opisującej nasze usługi, np.: mechanik Łódź lub kosmetyczka Poznań. Frazy lokalne należy także zamieścić w tekstach. Żeby uzyskać naturalny wygląd, możemy zastosować znaki interpunkcyjne, które będą przyjaźniejsze.

Oprócz słów kluczowych warto wzmocnić swoje działania z zakresu lokalnego pozycjonowania poprzez inne narzędzia. W przypadku wielu biznesów korzystne będzie skorzystanie z Google Moja Firma. Dzięki zamieszczeniu danych o naszej firmie możemy założyć własną wizytówkę, która będzie się wyświetlała użytkownikom obok innych wyników wyszukiwania. Usługa jest całkowicie bezpłatna i można z niej skorzystać także w przypadku pozycjonowania ogólnego.

Zalety regionalnego SEO

Jeśli świadczysz swoje usługi w danym regionie i nadal nie skorzystałeś z pozycjonowania regionalnego, zmień to jak najszybciej. Działania z zakresu lokalnego SEO odnoszą szybsze oraz tańsze efekty niż pozycjonowanie regionalne. Dzieje się tak z powodu mniejszej konkurencji. Nawet jeśli w danym mieście działa wiele kosmetyczek, to i tak będzie ich mniej aniżeli w całej Polsce. Dlatego łatwiej jest nam znaleźć się na wyższej pozycji.

Ponadto pozycjonowanie regionalne umożliwia dotarcie do użytkowników, którzy są zainteresowani dokonaniem zakupu lub skorzystaniem z usługi. Dzięki sprecyzowanym słowom kluczowym, odpowiadającym potrzebom klientom, zwiększymy swoją skuteczność w wyszukiwarce, co przełoży się bezpośrednio na zysk.

Dla kogo pozycjonowanie lokalne?

Pomimo że za pozycjonowaniem lokalnym przemawia wiele zalet, nie jest to metoda, którą warto zastosować w każdym przypadku, gdyż niekiedy możemy utracić większą część ruchu. Dotyczy to przede wszystkim sklepów internetowych. Nawet jeśli mamy siedzibę w jednym miejscu, świadczymy dostawy na terenie całej Polski. Dlatego nie ma przesłanek, aby ograniczać ruchu tylko do naszej miejscowości.

Kto zatem zyska na pozycjonowaniu lokalnym? Jest to szereg firm, które prowadzą swoją działalność w danym regionie. Najczęściej regionalne SEO jest wykorzystywane w przypadku kosmetyczek, mechaników, kwiaciarni, siłowni oraz gastronomii. Są to zatem punkty stacjonarne, do których udajemy się w naszej miejscowości, aby skorzystać z ich usług.

Istnieje jednakże możliwość pozycjonowania zarówno lokalnego, jak i ogólnego. Niektóre strony decydują się na taki model, zwłaszcza wtedy, kiedy są dopiero na początku drogi. W przypadku dużej konkurencji, zdobycie wysokiej pozycji na frazy ogólnopolskie może zająć nam wiele miesięcy. Dlatego, aby nie tracić czasu, możemy równoległe pozycjonować lokalnie. Nie musimy zawężać jednak swoich słów tylko do naszej miejscowości, ale rozszerzyć je do całego regionu. Dzięki takim zdywersyfikowanym działaniom uda nam się szybko pozyskać ruch z lokalnych źródeł i powoli zdobywać pozycję na frazy ogólne.

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to forma reklamy, która nie przypomina reklamy. To właśnie ta cecha stoi za jego skutecznością. Odpowiednio napisany, skłoni użytkownika do skorzystania z naszych usług, które będą logicznym i najkorzystniejszym rozwiązaniem na przedstawione problemy. Jak jednak poprowadzić użytkownika za rękę do tego etapu i napisać dobry artykuł sponsorowany?

Czym jest, a czym nie jest artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to tekst, który jest publikowany na poczytnych portalach branżowych, skąd możemy pozyskiwać dodatkowy ruch na naszą stronę. Dzięki niemu możemy opowiedzieć szerzej o naszym produkcie w ciekawy i w angażujący sposób.

Dzięki publikacjom na poczytnych portalach możemy nie tylko dotrzeć do nowych użytkowników, ale także osiągnąć wyższą pozycję w wyszukiwarce. Linki, jakie są umieszczane w każdym artykule sponsorowanym, mają na celu nie tylko przekierować użytkownika do naszej strony, ale także dostarczyć jej link juice, czyli mocy, jaka jest jej przekazywana i ma na celu podniesienie pozycję domeny.

Żeby tak się jednak stało, warto zadać sobie pytanie, czym nie jest artykuł sponsorowany i kiedy nie będzie on skuteczny. Rzeczą, którą powinniśmy się wystrzegać to nachalna reklama. W takim artykule od pierwszego do ostatniego słowa czytamy wyłącznie o produkcie lub danej marce. Nawet jeśli będzie to ubrane w najlepsze słowa – taki tekst niczego nie sprzeda. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że użytkownicy wystrzegają się reklam i treść tego rodzaju będzie od razu zaklasyfikowana jako spam. Nikt w końcu nie poświęci kilku czy nawet kilkunastu minut na czytanie oferty. Dlatego artykuł sponsorowany powinien być jak najbardziej obiektywny, a co za tym idzie – nienachalny i angażujący.

Pisanie artykułu sponsorowanego krok po kroku

Nie ma jednego, określonego przepisu na napisanie artykułu sponsorowanego. Jednakże warto kierować się wskazówkami, aby budować ciekawą i merytoryczną treść. Od czego zatem zacząć i jak dobierać temat i język?

Ustalenie celu i grupy docelowej

Zanim napiszemy pierwsze słowo, musimy ustalić jego cel. Niekiedy jest to pokazanie nowego produktu marki, jak też napisanie case study, czy porównanie kilku produktów ze sobą. Warto już na tym etapie zastanowić nad tym, co unikalnego możemy zaproponować klientowi. Wybór tak zwanych Unique Selling Points pomaga wyróżnić naszą ofertę od konkurencji, a tym samym ułatwić klientowi wybór – naszego produktu, oczywiście.

Kiedy już wiemy co i w jakim celu chcemy napisać, zastanówmy się, do kogo ma być kierowany przekaz. Naszą grupą docelową powinny być osoby, które najprędzej skorzystają z naszych usług. Czyli jeśli sprzedajemy mleko dla dzieci, tekst piszemy dla świeżo upieczonych mam. Jeśli naszym produktem jest faktoring, artykuł sponsorowany powinien brzmieć już inaczej i być adekwatnym dla przedsiębiorców itp.

Żeby dopasować przekaz, wybierajmy odpowiednie słownictwo oraz wyrażenia, którymi posługuje się dana grupa docelowa. Nie warto zatem pisać formalnego artykułu sponsorowanego na temat mleka dla dzieci i zamieszczać w nim naukowych sformułowań. Dobierając odpowiedni język, będzie nam znacznie łatwiej i naturalnie wpleść reklamę do danego zagadnienia.

Napisanie wstępu

Wstęp i zakończenie to dwa najważniejsze elementy w tekście, jakie są najczęściej zapamiętywane przez użytkownika. Dlatego warto poświęcić im więcej czasu. Wiele osób, które zajmuje się pisaniem artykułów, zostawia wstęp na sam koniec, aby móc go jeszcze lepiej sformułować.

Początek tekstu powinien być zwięzły. Przeznaczamy na niego około 500 zzs. Powinna w nim być zawarta esencja artykułu, aby użytkownik wiedział, co zostanie poruszone w dalszej części.

Pierwszy nagłówek

Nieładnie jest od razu atakować klienta reklamą, ponieważ nam ucieknie. Żeby go złapać i poprowadzić po kolejnych nagłówkach, musimy zacząć od wprowadzania. W pierwszym nagłówku warto przedstawić szerzej zagadnienie/problem/historię. Jednakże nie za długo, aby nie zanudzić na wstępie. Dobrze jest umiejscowić już nasz produkt bądź usługę, która będzie szerzej omawiana w dalszych akapitach.

Kolejne nagłówki

Po dobrze napisanym wstępie możemy przystąpić do kolejnych nagłówków, gdzie opiszemy nasz produkt. Skupmy się nie tylko na opisie, ale także na wymiernych korzyściach, jakie przyszły klient może zyskać. Pokażmy także unikalne cechy produktu, których nie ma u konkurencji.

Nasz przekaz starajmy się jak najbardziej uatrakcyjnić. W tym celu stosujmy metody storytellingu, czyli opowiadania historii, przedstawiania problemów i rozwiązań, które poprowadzą naszego klienta po poszczególnych zagadnieniach. Używając języka korzyści, przedstawimy produkt bądź usługę, jako logiczny wybór, który użytkownik powinien dokonać.

Całość warto wzbogacić o grafiki, wykresy, a także video. Jest to szczególnie ważne, jeśli nasz tekst jest długi. Jeśli mamy możliwość przedstawienia danych liczbowych na graficznych wykresach, wykorzystajmy tę możliwość. Trafi ona lepiej do potencjalnego odbiorcy i na dłużej zapadnie mu w pamięć.

Na koniec po omówieniu problemu i przedstawieniu naszej oferty, jako korzystnego rozwiązania, warto napisać podsumowanie lub zakończenie. Możemy w nim zawrzeć wezwanie do działania, czyli call to action, zadać angażujące pytanie, czy też opisać dodatkowe cechy produkty, promocje, rabaty itd. Pamiętajmy, że artykuł sponsorowany to nie jest ulotka informacyjna, a opisanie zagadnienia, którego rozwiązaniem jest nasz produkt.

Wykorzystanie programów do analizy data-driven

Pamiętaj, że dużą część analizy związanej z wyborem odpowiednich słów kluczowych możesz wykonać za pomocą specjalistycznych narzędzi, które działają na bazie data driven. Doskonały przykładem właśnie takiego narzędzia jest Contadu.com platforma Content Intelligence pozwalająca na łatwe planowanie, zarządzanie i optymalizację treści. Contadu sprawdzi za Ciebie jakie treści posiada konkurencja w Google, która zajmuje czołowe lokaty i na tej podstawie zasugeruje jakich słów kluczowych i semantycznych użyć (oraz ile razy), aby zająć wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Ile kosztuje reklama w internecie?

Reklama w internecie to najskuteczniejszy sposób, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej. Jednak czy wiemy, z jakimi kosztami musimy się liczyć? Sprawdźmy, ile może nas wynieść płatna kampania w takich kanałach jak Google, YouTube oraz Facebook i LinkedIn.

Modele rozliczeń w internecie

Przede wszystkim warto zacząć od tego, że reklama w internecie może oznaczać wiele rzeczy. Ponadto nie wszystkie z nich można tak prosto zmierzyć. Dlatego w tym artykule skupimy się przede wszystkim na formach reklamy, które pozwalają na wyliczenie kosztów. Są to przede wszystkim kampanie płatne w takich kanałach reklamowych jak Google, czy Facebook.

Najczęstszym używanym modelem rozliczeń w internecie jest CPC, czyli cost per click. Jest on wykorzystywany przede wszystkim w kampanii PPC. Dzięki niemu płacimy nie za wyświetlenie danej reklamy, ale dopiero wtedy, kiedy użytkownik ją kliknie.

Drugi model, jaki będzie nam potrzebny to CPM, czyli cost per mille. Spotkamy go przy kampaniach w Google, ale także przy reklamach video na YouTube. W przypadku tego rozliczenia nie płacimy za pojedyncze kliknięcia, ale za liczbę wyświetleń – w tym przypadku 1000.

Kampanie GoogleAds

GoogleAds daje możliwość zareklamowania swoich usług na karcie z wynikami wyszukiwarki. Reklamy tego rodzaju pojawiają się nie tylko jako linki sponsorowane, ale także jako banery z grafikami, czy też reklamy produktowe, jakie pojawiają się w przypadku sklepów internetowych. Każdy z tych rodzai charakteryzuje się innymi kosztami, dlatego warto przyjrzeć się im osobno.

Reklama tekstowa

Reklamy tekstowe to jedne z najstarszych, a zarazem najpopularniejsze, metod reklamowania się w internecie. W ich przypadku można wybrać różne modele rozliczeń, my jednak skupimy się na tym podstawowym, czyli CPC. Średni koszt za pojedyncze kliknięcie w link sponsorowany wynosi około 1,10-1,20 zł netto. Jednakże istnieje niemało branż, gdzie ten koszt może być jeszcze niższy i sięgać poniżej 0,10 zł netto.

Reklama graficzna

Obok reklamy tekstowej dużą popularnością cieszą się także banery z grafikami, które są wykorzystywane przede wszystkim w remarketingu. Oprócz nich marketingowcy wykorzystują również Google Display Network, czyli reklamy graficzne, pojawiające się w sieci reklamowej Google, które mają za zadanie pozyskać nowych klientów. W przypadku remarketingu pojedyncze kliknięcie kosztowało reklamodawców średnio 40-50 groszy netto. Natomiast przy pozostałych reklamach graficznych koszt był jeszcze niższy i wynosił około 30 groszy netto.

Reklama produktowa

Trzecim typem reklamy na Google jest kampania produktowa. Dzięki niej właściciele sklepów internetowych mają możliwość pokazanie na karcie przeglądarki nazwę artykułu, jego zdjęcie oraz cenę. Niejedno badanie pokazało już, że tego rodzaju kampania cieszy się nie tylko dużą skutecznością, ale jest także tania. Średni koszt kliknięcia reklamę produktową to około 30 groszy netto.

Reklama na YouTube

YouTube także daje nam możliwość reklamowania się w swojej sieci. W tym przypadku reklama przybiera postać materiału video, które jest wyświetlane przed, w trakcie lub po obejrzeniu filmu na platformie. Krótkie materiały, do 15 sekund, to tak zwane BumperAds, których nie można pominąć. W ich przypadku wykorzystuje się metodę rozliczenia za tysiąc wyświetleń, czyli CPM. Średni koszt takiej kampanii wynosi 8-9 zł netto.

Jednakże na YouTube możemy wyświetlić także dłuższe reklamy. W ich przypadku można je pominąć po 5 sekundach, a opłata jest pobierana tylko wtedy, gdy użytkownik wejdzie w interakcje z reklamą lub też obejrzy ją w całości, albo co najmniej 30 sekund. Średnio zapłacimy za nią około 10 groszy za pojedyncze wyświetlenie, czyli CPV – cost per view.

Media społecznościowe

Prowadzenie stron na mediach społecznościowych to dla wielu firm obowiązek. Najpopularniejsza platforma, czyli Facebook, umożliwia promowanie swoich postów, a także zachęcenia użytkowników do polubienia fanpage’a, czy też strony www. Inne media społecznościowe jak na przykład LinkedIn nie pozostają w tyle i również idą w ślady Facebooka.

Najpopularniejszą reklamą jest oczywiście promowanie postów, aby zwiększyć ich zasięg oraz interakcje. Za tysiąc wyświetleń zapłacimy około 8 złotych netto. Natomiast w przypadku reklamy, nakłaniającej do polubienia strony – nie więcej aniżeli 1 złoty netto za jednego fana. Najniższy koszt możemy zaobserwować przy promowaniu witryny, tutaj średnie CPM to zaledwie 3 złote netto.

Trochę inaczej wygląda to w przypadku LinkedIn. Biznesowy odpowiednik Facebooka również ma możliwość promowania postów, jednakże jest droższy aniżeli jego konkurent. Średni CPM wynosi około 6 USD. Pomimo tego, w niektórych branżach bardziej zasadne wydaje się reklama właśnie na LinkedInie aniżeli na Facebooku.

Jak widzimy, koszt reklamy w internecie jest mocno zróżnicowany. To od nas zależy jednak na jakie kanały komunikacji postawimy i jaką wybierzemy formę rozliczenia. Przy wyborze warto się kierować nawykami grupy odbiorców oraz ustaloną strategią marketingową. Dzięki temu właściwie zagospodarujemy budżetem na reklamę.

Gdzie linkować stronę?

Linkowanie to jeden z najważniejszych procesów pozycjonowania. Od tego, gdzie podlinkujemy stronę, zależy jego efekt.  Dlatego warto poznać podstawowe źródła pozyskiwania linków oraz narzędzia do analizy linkowania.

Czym jest link i linkbuilding

Linkiem nazywamy klikalny odnośnik do strony internetowej. Najczęściej występuje on w tekście, jako anchor text lub sam adres URL, który przekierowuje użytkownika dalej, o ile ten w niego kliknie. Jednakże link może mieć również formę graficzną. Tego rodzaju banery występują w obrębie całej witryny i przejście na inną stronę następuje po kliknięciu ich dowolną część.

Linkbuilding jest natomiast pozyskiwaniem jak największej ilości jakościowych linków. Odnośniki umieszczone na dobrych i znanych witrynach dostarczają naszej witrynie dużo  mocy – link juice. Dzięki temu możemy liczyć na osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Budowa linku

Jak już wspomnieliśmy, link może przybierać różne postacie. Z czego jednak się składa? Do jego podstawowych elementów należą:

– adres URL – jest  to adres witryny, do której użytkownik ma zostać przekierowany. Może on prowadzić do witryny zewnętrznej bądź też do podstrony serwisu, na jakim się znajduje.

– anchor text – są to słowa kluczowe, pod którymi kryje się klikalny adres URL. Określają one tematyczność drugiej witryny. Dzięki temu zarówno użytkownik, jak i wyszukiwarka wiedzą, czego się spodziewać po przejściu dalej.

– parametr rel – inaczej nazywany także atrybutem. To właśnie on określa rodzaj linku i daje wskazówkę wyszukiwarce, czy ma za nim podążać, czy też nie. Dla użytkowników informacja ta jest niewidoczna. Obecnie rozróżniamy 4 atrybuty linków: dofollow, nofollow, UGC, sponsored.

– parametr target – nie jest to obowiązkowy element. Może jednak zostać dodany, jeżeli chcemy określić, gdzie ma zostać otwarty link.

– parametr title – również jest opcjonalnym elementem. Kiedy zostanie dodany, po najechaniu kursorem na link, użytkownik widzi pole z tekstem, który może zawierać dodatkowe informacje lub też zachęcać do przejścia do danej witryny.

Jak zbudować profil linkowy

Celem linkowania jest budowa profilu linkowego. W tym celu pozyskuje się linki z różnych źródeł oraz pod różnymi postaciami. Celem osoby, zajmującej się pozycjonowaniem strony internetowej, jest budowa naturalnego profilu, czyli zróżnicowanego. Dzięki temu strona jest traktowana jako wiarygodna oraz wartościowa.

Źródła pozyskiwania linków

Linki możemy pozyskiwać z wielu stron. Tak naprawdę ogranicza nas wyłącznie budżet oraz własna wyobraźnia. Warto jednak skupić się na najlepszych witrynach, które same zajmują wysokie pozycje. Tym sposobem mogą one przekazać nam znacznie więcej mocy, a nasza pozycja pójdzie wysoko w górę.

Fora internetowe

Fora internetowe są jednymi z najprostszych oraz najbardziej dostępnych stron, na których możemy  zostawić odnośnik. Jak to jednak w internecie bywa tam, gdzie nie musimy się napracować, wyniesiemy najmniejsze efekty. Czy jednak oznacza to, że powinniśmy zaprzestać linkowania na takich stronach? Niekoniecznie. Najważniejsze jest to, jak do tego pochodzimy. Jeżeli planujemy umieszczać spamerskie posty – możemy w ogóle nie zaczynać. Jeśli zaś chcemy przekazać wiedzę z dziedziny, którą się zajmujemy, a przy tym pomóc zainteresowanym, takie działanie ma jak najbardziej sens.

Blogi i strony partnerskie

Na zewnętrznych witrynach możemy z kolei wykupić miejsce na publikację artykułu sponsorowanego. Pomimo tego, że taka usługa już kosztuje, przyniesie nam więcej pożytku, aniżeli wpisy na forach internetowych. Profesjonalnie przygotowany artykuł z tematycznym linkiem przyciągnie użytkowników, zwiększając świadomość naszej marki. Z kolei dobra reputacja zewnętrznego portalu, dostarczy nam sporo link juice.

Social media

Linki w social mediach nie przekładają się na pozycjonowanie. Jednakże nie warto z nich rezygnować. Pomimo że na pierwszy rzut oka wydaje się to bez sensu, to właśnie w social mediach możemy kreować wizerunek swojej marki, nawiązywać trwałą więź z konsumentami. Jeśli zachęcimy ciekawym postem-zajawką do odwiedzenia naszej strony pod linkiem – zwiększymy ruch na naszej stronie, a to już przełoży się na naszą pozycję wynikach wyszukiwarki. Teraz wydaje się to już logiczne.

Analiza profilu linkowego

Skąd jednak wiedzieć, czy nasz profil linkowy jest naturalny, a pozyskane odnośniki pracują, jak trzeba? W tym celu, zamiast siedzieć bezczynnie, warto dokonać analizy. Pomogą nam zaś dedykowane ku temu narzędzia. Niektóre z nich są płatne, z innych możemy korzystać za darmo. Jednakże to dzięki nim możemy ocenić linkowanie oraz porównać linki konkurencji, co da nam wskazówki, jakie strony mogą być przydatne do wykorzystania.

Do najważniejszych narzędzi należą:

– Google Search Console – jest podstawowe, bezpłatne narzędzie od Google, które dostarczy nam wielu niezbędnych informacji nie tylko na temat linkowania, ale także stanu witryny oraz ruchu na stronie

– Majestic – jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do analizy linków zwrotnych. Dzięki niemu możemy sprawdzić jakość oraz wiarygodność linkujących stron, a także ilość referujących domen i back linków zewnętrznych.

– Ahrefs – oprócz analizy profilu linków, dostajemy informację o nowych i utraconych linkach. Przydatnymi danymi są również dane dotyczące widoczności naszej strony w porównaniu do konkurencji.

Jak widzimy, linkowanie jest złożonym procesem. Potrzebujemy do niego nie tylko zaplecza wiedzy, ale także dodatkowych narzędzi. Jeśli nie chcemy poświęcać tyle czasu na analizę naszej strony, możemy skorzystać z usług agencji marketingowej, która sama zajmie się linkowaniem i poprawą widoczności naszego serwisu, co zobaczmy na przygotowanych raportach.

Co to jest linkbuilding i kiedy jest skuteczny?

Linkowanie, obok optymalizacji i tworzeniem contentu, jest jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania. Jak jeszcze kilka lat temu linkbuilding był wykonywany automatycznie, tak dzisiaj przyjął on bardziej zrównoważoną formę i stawia przed nami nowe wyzwania. Jak więc linkować swoją stronę, aby spełnić wymogi Google?

Jak jest zbudowany link?

Zanim przyjrzymy się strukturze linku, warto wyjaśnić, czym jest sam link. Działa on na zasadzie odsyłacza do zewnętrznej witryny, na którą możemy przejść, klikając niego. Linkiem może być czysty adres URL, fragment tekstu (tak zwany anchor tekst), czy też baner graficzny.

Linki z anchorem są jedną z najbardziej pożądanym sposobem linkowania. Do ich stworzenia wykorzystuje się przeważnie słowa kluczowe, które są klikalnym adresem URL. Struktura linku z anchorem wygląda w ten sposób: <a href=”adresinternetowy.com”>słowo kluczowe </a>.

Co natomiast widzi użytkownik? Dla osoby, która czyta taki tekst, wyświetla się wyłącznie napis zawierający słowa kluczowy, który jest wyróżniony czcionką w akapicie.

Należy jednak używać z każdego rodzaju linku z rozwagą. Przewaga odnośników jednego rodzaju może nie wpłynąć pozytywnie na naszą widoczność. Strategię linkowania należy więc z góry zaplanować i dbać o zrównoważony profil linków.

Rodzaje linków

Warto pamiętać, że linki dzielimy nie tylko na ich konstrukcję, ale także na sposób ich pozyskania. Wyróżniamy więc linki w obrębie naszej strony – linki wewnętrzne, jak i odnośniki na innych portalach, które do nas prowadzą, czyli linki zewnętrzne.

Odnośniki w obrębie naszej witryny możemy pozyskać samodzielnie i całkowicie darmowo. Najskuteczniejszą metodą jest prowadzenie wewnętrznego bloga. Publikując na nim artykuły, śmiało odsyłajmy do innych sekcji na stronie, które są tematycznie związane i mogą pomóc czytającemu.

Pamiętajmy także o linkach sitewide. Pojawiają się one na stopce każdej podstrony i najczęściej prowadzą do strony wykonawcy witryny. Zamieszczenie ich u klienta zawsze powinno przebiegać za jego wiedzą oraz zgodą.

Linki naturalne i nienaturalne

Linki pochodzące od portali zewnętrznych dzielimy na naturalne i nienaturalne. Z racji, że powstało wiele nieścisłości z nimi związanych, wyjaśnijmy, czym one są w rzeczywistości.

W przyjętej teorii link naturalny to taki, który został umieszczony bezinteresownie przez użytkownika. Z kolei odnośnik nienaturalny przyjmuje najczęściej formę spamu, umieszczanego w sposób automatyczny na forach internetowych.

Spam oczywiście nigdy nie jest mile widziany. Używanie zautomatyzowanych programów, które umieszczają wiele linków naraz, bardzo nas naraża na otrzymanie kary ze strony Google. Dlatego warto zadbać, aby nasz profil linków wyglądał na jak najbardziej naturalny. Pozyskiwanie linków z tematycznych witryn, które cieszą się dobrą widzialnością, pomoże nam w linkowaniu

Warto także wspomnieć, że Google samo nie jest w stanie odróżnić, czy link jest pozyskany w sposób sztuczny, czy też naturalny. Żeby tak się stało, musimy najpierw oznaczyć tak odnośnik jako sponsorowany (rel=sponsored), lub też inny użytkownik zgłosi dany link w disavow tool.

Atrybuty linków

No dobrze, ale co z atrybutami nofollow i dofollow? W końcu to one decydują, czy dany link jest brany pod uwagę przez roboty indeksujące Google. Prawda? Niekoniecznie, a właściwie już nie.

Przez wiele lat osoby umieszczające linki na stronach rzeczywiście miały do dyspozycji atrybuty dofollow oraz nofollow. Obecnie pojawiły się dwa dodatkowe rodzaje linków: rel=sponsored – przeznaczony do opłaconych odnośników, jak i rel=ugc dla komentarzy z for i blogów.

Oprócz wprowadzenia nowych atrybutów Google dokonało jeszcze jednej istotnej zmiany. Do tej pory linki typu nofollow nie były brane pod uwagę przez roboty. Dzisiaj jednak zarówno one jak odnośniki ugc i sponsored działają jako sugestia przy pozycjonowaniu witryny. Także nie jest wykluczony udział sztucznych linków w budowaniu nasz widoczności.

Gdzie zamieszczać linki?

Kiedy wiemy już, jak działają linki oraz jak Google zachowuje się wobec nich, warto odpowiedzieć na kluczowe pytanie, czyli gdzie je umieszczać?

Jednymi z najbardziej popularnych stron były przez dłuższy czas katalogi SEO. Dzisiaj niestety nie przekładają się one naszą widoczność. Co więcej, wiele z nich zostało już zamkniętych. Wyjątkiem są bazy firm na dużych serwisach, które zajmują wysoką pozycję.

Kolejnym rodzajem linkowania, który również traci na skuteczności, są precle, czyli krótkie notatki z podlinkowanymi słowami kluczowymi. Jeżeli content jest niskiej jakości, a wpis przypomina spam, link z takiego źródła nie przekaże dużej mocy naszej  stronie.

Z tego też powodu lepiej jest zainwestować w artykuły sponsorowane, napisane przez doświadczonych copywriterów. Tego rodzaju treść warto publikować na portalach cieszących się dużą popularnością. Dzięki temu zadbamy nie tylko o linkowanie, ale także dotrzemy do wielu użytkowników innej strony.

Nie używajmy nigdy SWL (system wymiany linków), który jest naruszeniem zasad Google i może zakończyć się bolesną karą. Wszelkie kupowanie linków, spamowanie czy też ich wymiana na masową skalę jest nieetyczna, jak też nieskuteczna.

Jak więc linkować? Przede wszystkim w zrównoważony sposób. Skupmy się na linkach, pozyskanych z tematycznych witryn. Najlepiej, aby strona, z której linkujemy, sama zajmowała wysokie miejsce w rankingu. Dzięki temu przekaże ona więcej mocy naszej witrynie. Zadbajmy także o naturalność i różnorodny profil linkowy. I przede wszystkim skupmy się na tworzeniu jak najlepszego contentu. Im lepsza, bardziej wartościowa treść, tym większa szansa, że to użytkownicy będą ją polecać dalej.

Artykuł sponsorowany – co to jest oraz dlaczego warto wykorzystać tę formę reklamy?

Artykuł sponsorowany jest często używaną formą reklamy w internecie. Niegdyś obecny tylko w prasie, dzisiaj powszechny na poczytnych witrynach. Czym się wyróżnia od standardowej reklamy i dlaczego przynosi lepsze efekty?

Czym jest artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany jest niczym innym jak jedną z form reklamy. Niegdyś był wykorzystywany w prasie drukowanej, dzisiaj przeniósł się do internetu. Ma on charakter nienachalnej promocji. Oprócz reklamy danej marki ma na celu także dostarczeniu informacji oraz porad na dany problem.

Artykuł sponsorowany jest publikowany przede wszystkim na portalach zewnętrznych, które cieszą się popularnością przez odwiedzających. Sama zaś treść jest przygotowywana przez copywritera, a niekiedy przez redaktora.

Czemu artykuł sponsorowany jest efektywny

Użytkownicy nie lubią oglądać reklam, przyznajmy to szczerze. Wyskakujące pop-upy, banery w środku treści i bardzo nachalna forma nie wpłynie pozytywnie na popularność serwisu. Tym bardziej że coraz więcej użytkowników internetu korzysta ze wtyczek blokujących reklamy.

Dlatego też strony internetowe muszą działać inaczej. Artykuł sponsorowany jest reklamą natywną, znaczy to, że nie narzuca on nikomu reklamy produktu, czy też usługi. Jest pisany także po to, aby użytkownik mógł w nim znaleźć odpowiedź na pytanie, albo dowiedzieć się czegoś interesującego. Formą artykułu sponsorowanego może być poradnik, ale też wywiad, czy wypowiedzi eksperckie.

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany

Pisząc artykuł sponsorowany, powinniśmy pamiętać o jego celach, jakimi jest promocja produktu i zainteresowanie użytkownika ciekawą treścią. W przypadku tej formy reklamy nie wykorzystuje się agresywnego języka sprzedażowego. Warto postawić na tak zwany storytelling, czyli pisanie historii z wykorzystaniem danej marki.

Ważne, aby nie wychwalać nienaturalnie usług, tylko pokazać, jak za ich pomocą można rozwiązać problem. Konkretne wskazówki i zachowanie neutralności wpłynie na pozytywny odbiór tekstu. Po jego przeczytaniu użytkownik powinien być skłonny do skorzystania z danej usługi, ponieważ będzie widział w niej rozwiązanie swojego problemu.

Dopasuj artykuł do odbiorcy

Kluczem do napisania efektywnego artykułu sponsorowanego jest dopasowanie go do danej grupy odbiorców. Świadomość ich potrzeb jest potrzebna, aby wiedzieć, jakim językiem operować. W większości przypadków, aby artykuł był interesujący, warto unikać specjalistycznego nazewnictwa i branżowego żargonu.

Ponadto dobrze jest dopasować odpowiedni temat, który będzie odnosił się do oferowanych usług. Promując sklep internetowy z kosmetykami, warto napisać artykuł sponsorowany, który będzie dotyczył poszczególnych typów cery i ich potrzeb. Dzięki temu użytkownik a) dowie się czegoś więcej, b) będzie miał podany przykład produktu, który będzie dla niego dedykowany

Zachowaj neutralność

Jednym z najtrudniejszych aspektów związanych z pisaniem artykułów sponsorowanych jest zachowanie neutralności. To bardzo ważne, aby użytkownik nie czuł się przytłoczony treścią dotyczącą promowanego produktu.

Dlatego poleca się, aby copywriterzy zrezygnowali z agresywnego języka sprzedaży. Zamiast niego warto skupić się na języku korzyści, który pokaże zastosowanie produktu i jego zalety. Ważne   jednak, aby tego rodzaju fragmenty nie były dominantą w tekście.

Żeby zachować dużą neutralność i zwiększyć tym samym zaufanie użytkowników, warto wspomnieć w artykule sponsorowanych o innych produktach, czy też markach.

Artykuł sponsorowany a SEO

Pisanie artykułów sponsorowanych ma na celu nie tylko zwiększenie zainteresowania użytkowników daną marką. Mają one także niebagatelny wpływ na SEO. Każdy artykuł tego rodzaju ma odnośniki, czyli linki, do Twojej strony internetowej. Dzięki nim wyszukiwarka podnosi jej ranking. A im wyższa pozycja, tym większy ruch z wyników organicznych Google.

Ważna jest także optymalizacja artykułu względem wytycznych SEO. Jest to nie tylko dodanie nagłówków H1-H6, ale także nasycenie ich słowami kluczowymi. Dobranie odpowiednich fraz pomoże wyszukiwarce w zaklasyfikowaniu artykułu oraz naszej strony do danej kategorii. W efekcie czego będą one widoczne przy wyszukiwaniach użytkowników.

Jak wybrać miejsce publikacji?

To nieprawda, że im więcej artykułów sponsorowanych tym lepiej. Takie rozwiązanie nie będzie dobre ani dla naszego budżetu, ani dla pozycji w wynikach wyszukiwarki. Cena pojedynczego artykułu może być wysoka, aczkolwiek jest ona warta swojej ceny.

Cena samej publikacji wzrasta od witryny, którą wybierzemy. Aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, warto wybierać strony jak najlepszej jakości. Zaliczamy do nich witryny, które mają dużą liczbę użytkowników, działają od dłuższego czasu, a linki, które do niej prowadzą, pochodzą z jak najlepszych źródeł.

Dobry artykuł sponsorowany będzie wpływał pozytywnie nie tylko na świadomość marki wśród użytkowników, ale także na pozycję strony w internecie. Dobrej jakości content oraz SEO powinny iść ze sobą w parze. Dzięki temu kilka takich artykułów sponsorowanych będzie miało większą skuteczność aniżeli ich duża ilość. Warto wybrać formę reklamy, która nie jest nachalna, a przykuwa uwagę naszych potencjalnych klientów.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google?

Jaką pozycję zajmuje Twoja strona? Jeśli nie do końca znasz odpowiedź na to pytanie, koniecznie dowiedz się, jak sprawdzić swój wynik na poszczególne słowa kluczowe. Znając go, możesz powalczyć o lepszą pozycję w wyszukiwarce!

Czy ręczny pomiar pozycji jest skuteczny?

Wydawać by się mogło, że ręczne sprawdzanie pozycji w internecie jest nie tylko najskuteczniejsze, ale i najszybsze. Nic bardziej mylnego! Każde indywidualne wyszukiwanie w Google różni się od siebie. Nawet jeżeli wykonamy pomiar na dwóch urządzeniach w tym samym czasie, możemy otrzymać różne wyniki! Nie oznacza to jednak tego, że Google chce nas oszukać. Wręcz przeciwnie, wyszukiwarka usiłuje dopasować wyniki indywidualnie do użytkownika, aby ten szybko odnalazł to, czego potrzebuje.

Na różnice w poszczególnych wynikach może wpływać wiele czynników. Najczęściej kolejność pozycji jest zdeterminowana przez:

– naszą lokalizację

– historię wyszukiwania

– datę

– język

– ilość wyników na stronie

Jeśli więc bardzo często wyszukujemy słowa kluczowe związane z naszą stroną, będzie ona wyświetlać się wyżej. Tym bardziej, jeżeli ją odwiedzaliśmy. Podobnie jest z lokalizacją. Znajdując się bardzo blisko danego miejsca, Google pokaże ją jako jedną z pierwszych.

Ponadto pomyślmy o czasie, jaki musimy poświęcić na ręczne sprawdzenie pozycji w wyszukiwarce. Pozycjonowanie obejmuje niekiedy od kilkudziesięciu do kilkaset słów kluczowych. Sprawdzenie pozycji dla nich wszystkich zajmie nam kilka godzin. Biorąc pod uwagę, że wyniki będą nieoptymalne, ręczny pomiar jest całkowicie bezsensu. W tym celu warto skorzystać z dedykowanych ku temu narzędzi, które pozyskują dane bez względu na wymienione czynniki.

Darmowe programy do monitorowania pozycji

Jeśli dysponujemy małą stroną i zależy nam na niewielkiej liczbie słów kluczowych, nie musimy od razu wykupywać drogiego abonamentu. W internecie odnajdziemy szereg programów, które pokażą naszą pozycję całkowicie za darmo.

Czym się one różnią od konkurencyjnych, płatnych programów? Przede wszystkim limitem słów kluczowych. Najczęściej wynosi on od kilku do kilkunastu fraz. Wyniki, jakie otrzymujemy, mogą nie być w pełni dokładne. Jednakże na „domowe potrzeby” takie programy całkowicie nam wystarczą. Jeśli będziemy odczuwali potrzebę rozszerzenia listy obserwowanych słów kluczowych, zawsze możemy wykupić abonament w innym programie.

Do najpopularniejszych, darmowych programów do monitorowania pozycji należą:

  •  cMonitor – umożliwia sprawdzenie nawet kilkudziesięciu słów kluczowych. Jest więc dobrym narzędziem na start. Jednakże uzyskane wyniki mogą minimalnie różnić się od tych faktycznych.
  • Gspot – tutaj mamy już bardziej ograniczoną liczbę słów, które możemy monitorować – tylko 5 fraz kluczowych. Jednakże wyniki są dokładniejsze od cMonitoru.
  • Webpozycja – program podobny do pozostałych. W darmowej wersji możemy monitorować 15 słów kluczowych. Jednakże zawsze możemy tę liczbę zwiększyć do kilkuset, a nawet do dwóch tysięcy. Wystarczy wybrać płatny abonament.

Płatne programy do sprawdzania pozycji

Jeśli oczekujemy lepszych wyników, a nasz serwis rozrósł się w tym czasie, warto zastanowić się nad profesjonalnymi narzędziami. Programy, które są wykorzystywane przez agencje marketingowe, pozwalają na monitoring wielu fraz jednocześnie. Dodatkowo mamy możliwość analizy stron konkurencji. Oczywiście nie musimy wykupywać takie samego abonamentu, warto sprawdzić, ile fraz potrzebujemy monitorować. Jeśli zaś chcemy mieć wszystko pod kontrolą, może warto rozpocząć współpracę z jedną z agencji?

Profesjonalne programy do monitorowania pozycji to głównie:

– Ubersuggest – pozwala on nie tylko na sprawdzenie pozycji, ale także na wybór nowych słów kluczowych. Dzięki temu możesz zwiększyć liczbę fraz o te najbardziej pożądane i tym samym polepszyć swój wynik.

– SemStorm – narzędzie, które umożliwia sprawdzenie pozycji dla poszczególnych słów kluczowych nie tylko dla naszej strony, ale również dla konkurencji.

Podobne usługi oferują także: Serprobot, Seostation, Stat4Seo, Seo-stat. Wybór jest bardzo duży. Warto go dokonać po analizie naszych potrzeb.

Zalety sprawdzania pozycji w Google

Jeśli do tej pory nie korzystałeś z żadnych narzędzi do monitorowania pozycji, koniecznie użyj ich jak najszybciej! Internet jest miejscem, gdzie zmiana jest jedyną pewną. Dlatego warto zawsze trzymać rękę na pulsie.

Dzięki regularnemu sprawdzaniu swojego wyniku dowiemy się bardzo szybko o niepokojących tendencjach. Niewielki spadek pozycji nie jest niczym groźnym, jeżeli jednak tendencja się utrzymuje, warto poszukać jej przyczyny.

Ponadto warto sprawdzać konkurencję. Analiza słów kluczowych może nam nasunąć podpowiedź i podać frazy, na które warto się wyświetlać. Warto to robić, tym bardziej że jest bardzo prawdopodobne to, że nasza konkurencja sama już to zrobiła.

Kiedy posiadamy duży portal, takie czynności mogą być bardzo zajmujące. Zamiast powoływać do tego osobnych ludzi z wewnątrz, warto skorzystać z pomocy agencji. Takie firmy mają wykupione abonamenty w najlepszych programach oraz posiadają duże doświadczenie w monitoringu pozycji. Dzięki nim możemy zawalczyć o lepszy wynik!

Pozycjonowanie witryny – czym jest pozycjonowanie?

Z pewnością każda osoba posiadająca swoją stronę internetową chce, aby jej witryna znajdowała się na wysokiej pozycji w Google, a wiele osób dziennie wchodziło na tę stronę i korzystało z jej zasobów. Aby tak było, należy witrynę pozycjonować, czyli dostosować odpowiednio do Google i przekonać wyszukiwarkę, że warto umieszczać naszą witrynę na wysokich pozycjach.

W tym tekście odpowiadamy na pytanie, czym tak właściwie jest pozycjonowanie stron internetowych, dlaczego należy je wykonywać oraz jakie elementy można optymalizować, aby zwiększać pozycje w wyszukiwarce Google.

Czym właściwie jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie witryny internetowej to dostosowanie jej w ten sposób do wyszukiwarki Google, aby ta umieszczała ją na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Ogólnie istnieje ok. dwustu różnych elementów, które wpływają na to, jak Google ocenia naszą witrynę i jak wysoko znajdziemy się na liście wyników wyszukiwania.

Są to m.in. ruch, content, słowa kluczowe, optymalizacja pod urządzenia mobilne itp. Pozycjonowanie jest zatem dostosowaniem tych wszystkich parametrów, aby nasza witryna była przyjazna, wartościowa i przydatna dla Google, a wyszukiwarka promowała ją. Pozycjonować witrynę możemy zarówno samodzielnie — jeśli mamy takie umiejętności lub możemy zlecać to zadanie agencjom seo.

Niektóre czynności pozycjonujące witrynę są łatwe, a inne wymagają odpowiedniego doświadczenia oraz wiedzy. Pozycjonować można każdą stronę internetową, niezależnie od jej typu czy przeznaczenia.

Dlaczego należy pozycjonować witryny?

Po stworzeniu i opublikowaniu strony internetowej, jednym z pierwszych pytań, jakie pada, jest to dlaczego pozycjonuje się w ogóle strony internetowe. Odpowiedź na to pytanie jest prosta — w celu zwiększenia pozycji w wyszukiwarce i widoczności witryny w sieci. Jeśli nasza strona internetowa będzie znajdowała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, będziemy mogli liczyć na duży ruch organiczny napływający samoistnie z sieci.

Bez dodatkowych czynności i starań nasza strona będzie odwiedzana przez wiele osób. To z kolei przekładać będzie się na zwiększenie zysków, jeśli prowadzimy sklep lub zwiększenie zainteresowania naszą ofertą czy projektem. Wysoka pozycja w Google to również zyski wizerunkowe. Wiele osób ufa Google i jeśli wyszukiwarka promuje dane strony, klienci i użytkownicy również korzystają z ich usług.

Przeważnie pierwsze trzy wyniki na pierwszej stronie wyszukiwarki Google potrafią zbierać nawet 50%-60% całego ruchu pod daną frazą. Kolejne wyniki na pierwszej stronie otrzymują adekwatnie mniejsze zainteresowanie, a witryny na kolejnych stronach wyszukiwarki są odwiedzane sporadycznie.

Optymalizacja techniczna

Pierwszym elementem pozycjonowania naszej witryny jest optymalizacja samej strony internetowej. Ma ona na celu sprawić, że witryna będzie działa prościej, szybciej i wydajniej, a co za tym idzie, będzie chętniej polecana przez Google. W celu optymalizacji strony internetowej uprasza się maksymalnie jej budowę oraz kod.

Ważnym elementem jest czas wczytywania, który może być długi np. z powodu zdjęć dużej rozdzielczości czy multimediów. Również i w tym aspekcie strona jest modyfikowana i dostosowywana do szybkiego ładowania się. Kolejnymi elementami poddawanymi edycji są tytuł i opis strony, które widnieją w Google. W tej sytuacji należy używać słów kluczowych i fraz, które opisują naszą witrynę. Podczas optymalizacji strony umieszcza się również linki wewnętrzne, które prowadzą do innych części strony czy opisuje metadane zgodnie ze słowami kluczowymi.

Kolejnym elementem, na który Google kładzie coraz większy nacisk to dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Obecnie każda licząca się witryna w sieci powinna mieć specjalną wersję, która będzie wyświetlana na smartfonach i tabletach oraz ułatwi przeglądanie serwisu.

Content i treści na stronie

Jedną z najważniejszych rzeczy, o jakiej należy pamiętać podczas pozycjonowania i która w znaczny sposób wpływa na pozycję naszej witryny jest treść. To właśnie dzięki niej Google ocenia, o czym jest nasza strona, jak dużo treści prezentuje i jakiej jakości jest to content. Treści na stronie z pewnością muszą być wysokiej jakości oraz nie mogą być duplikatem innych dostępnych wpisów czy artykułów w internecie.

Dobrym posunięciem jest publikowanie dłuższych tekstów np. o długości kilku tysięcy znaków. Treści na stronie internetowej muszą być również zoptymalizowane pod względem SEO. Powinny zatem zawierać najpopularniejsze frazy kluczowe dla danej tematyki. Te możemy uzyskać np. z generatorów fraz tzw. “keyword tool”. Są to serwisy w sieci, które publikują listy najpopularniejszych fraz dla danej tematyki.

Same teksty powinny być odpowiednio sformatowane tj. posiadać odpowiednie nagłówki, pogrubienia, składać się ze śródtytułów czy zawierać listy i wypunktowania. Wbrew pozorom formatowanie tekstu również ma wpływ na jego jakość w oczach Google i ogólne pozycjonowanie witryny.

Link Building

Do działań pozycjonujących naszą witrynę w sieci należy również link building – wykonywany poza stroną internetową. Jest to umieszczanie w sieci — np. na forach internetowych, blogach czy innych serwisach linku do naszej witryny. Wpływ linkowania zewnętrznego na pozycjonowanie regularnie jest pomniejszany przez Google na rzecz np. jakości treści, ale w dalszym ciągu jest ważnym wyznacznikiem popularności naszej strony.

Im więcej linków w sieci umieścimy i jeśli będą znajdowały się one na wartościowych serwisach, Google będzie również uznawało naszą witrynę za popularną i chętnie polecaną. To z kolei przełoży się na wyższą pozycję w rankingu Google. Link do naszej witryny umieszczać możemy na forach internetowych, blogach w komentarzach, jako wpisy sponsorowane, w social mediach czy w wizytówkach na portalach biznesowych. Ogólnie przy linkowaniu zewnętrznym rozróżnia się dwa typy linków — dofollow i nofollow.

Pierwszy typ linku działa zgodnie z wyżej opisaną zasadą oraz przekazuje nam część popularności witryny, na której go umieszczany. Linki z atrybutem nofollow nie dają nam wymiernych korzyści przy link buildingu, choć warto używać ich do zwiększania wiarygodności naszej witryny, aby nie posiadać tylko linków dofollow.

Pozycjonowanie szerokie skutecznym trendem w pozycjonowaniu!

Pozycjonowanie szerokie pod wiele fraz nie jest jeszcze często wykorzystywane i popularne w pozycjonowaniu. Technika ta ma jednak wiele plusów i korzyści.

Stosując ją, możemy pozycjonować witrynę, nawet pod kilkaset słów kluczowych, a to nie jedyna ciekawa różnica między typowym pozycjonowaniem pod najpopularniejsze frazy tematyczne. W tym tekście przedstawiamy, czym jest pozycjonowanie szerokie, jakie ma korzyści oraz jak je przeprowadzać.

Czym jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie stron internetowych to stosunkowo nowy trend. Polega on na tym, iż stronę pozycjonujemy pod wiele fraz, a nie pod jedną lub kilka głównych. W porównaniu z tradycyjnym pozycjonowaniem, pozycjonowanie szerokie nie zakłada promowania strony pod kilkoma najpopularniejszymi hasłami przynoszącymi największy ruch.

Trend ten polega na pozyskiwaniu ruchu organicznego z wyszukiwarki Google dzięki wielu frazom z danej kategorii. W tym sposobie pozycjonowania nie będziemy również wyróżniali żadnych fraz, a używali ich równorzędnie — najczęściej pojedynczo bez kładzenia nacisku na którekolwiek ze słów kluczowych.

W pozycjonowaniu szerokim używać będziemy wielu fraz z danej tematyki — kilkunastu, kilkudziesięciu lub nawet kilkuset. W pewnych wariantach nie musimy ograniczać się do żadnego limitu i możemy dodawać frazy w nieograniczony sposób.

Pozycjonowanie szerokie zakłada dotarcie do klienta przez umieszczenie na swojej stronie internetowej tak wielu faz z danej tematyki, iż siłą rzeczy będą one pasowały do różnych wyszukań — nawet tych bardzo szczegółowych. Pozycjonując witrynę szeroko, zwiększamy zatem do maksimum nasze szanse na to, aby na swoje stronie posiadać frazy pasujące do praktycznie każdego wyszukania z naszej branży.

Dobrym przykładem są frazy “zielona piłka dla dzieci w wieku 6 lat” czy “zmyślne trzewiki”. W obu tych przypadkach, frazy te nie są najpopularniejsze i przeważnie nie zostałyby użyte w tradycyjnym pozycjonowaniu. W pozycjonowaniu szerokim są jednak używane i będą przynosiły niewielki ruch.

Sumując wiele fraz z małym ruchem organicznym, otrzymamy bardzo dobry wynik — często porównywalny do pozycjonowania tradycyjnego lub nawet lepszy. Jeśli na naszej stronie znajdą się frazy mniej popularne w liczbie kilkuset lub kilku tysięcy, będą wpływały na pozyskiwanie sporego ruchu z wyszukiwarki Google.

Jak pozycjonować witrynę szeroko?

Szerokie pozycjonowanie witryny nie różni się ogólnie niczym od tradycyjnego oprócz tego, że zamiast stawiana na pewną grupę fraz, wykorzystujemy ich bardzo dużą ilość. Pozycjonowanie szerokie powinien wykonać specjalista SEO freelancer z wieloletnim doświadczeniem.Wszystkie działania pozycjonujące będą zatem takie same jak w przypadku standardowego pozycjonowania. Podstawą będzie optymalizacja strony internetowej.

Należy również naszą witrynę zoptymalizować pod wyszukiwanie głosowe oraz urządzenia mobilne, aby zbierać jak najszerszy ruch organiczny, a nie tylko pozyskiwać wejścia z urządzeń desktopowych. W tym celu warto używać long tail, czyli długich ogonów, które będą połączeniem kilku fraz. Pozostałe słowa kluczowe warto umieszczać na stronie w tekstach seo, opisach poszczególnych podstron czy danych strukturalnych.

Na rynku usług pozycjonowanie szerokiego oferuję również coraz więcej agencji interaktywnych czy agencji SEO. Choć jest to nieco niszowy sposób pozycjonowania witryny, agencje uczą się go oraz specjalizują się w nim i oferują takie usług na satysfakcjonującym poziomie.

Jakie są plusy pozycjonowania szerokiego?

Pozycjonowanie szerokie to bardzo wiele korzyści. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się nieco szalone, to po poznaniu tego sposobu możemy wskazać nawet kilka — kilkanaście plusów. Pierwszym z nich jest fakt, że pozycjonowanie szerokie zostało sprawdzone i uznane zarówno za skuteczne, jak i bezpieczne.

Pozycjonując witrynę pod wiele fraz, nie narazimy się na otrzymanie filtra, przeoptymalizowanie witryny czy na inne kary związane np. ze zbyt częstym używaniem danej frazy, spamowaniem czy używaniem fraz monotonnych. Samo pozycjonowanie szerokie jest niezwykle naturalne, gdyż zawiera w sobie różne frazy o małym natężeniu oraz long taile. Google promuje również witryny, które są dostosowane do urządzeń mobilnych, co jest plusem – niejako skutkiem ubocznym pozycjonowania szerokiego. Podczas pozycjonowania szerokiego nie musimy również walczyć z innymi stronami np. o TOP3 czy najwyższą pozycję pod popularną frazą tematyczną.

Jest to bardzo wygodne i pozwala zaoszczędzić sporo czasu oraz wysiłku. Z drugiej strony możemy z łatwością pozycjonować naszą witrynę pod wiele fraz, uzyskując podobny lub lepszy rezultat. Pozycjonując witrynę szeroko, możemy również liczyć na lepsze rezultaty sprzedażowe. Jeśli dany klient wyszukuje konkretnej frazy np. konkretnego modelu piłki czy butów w konkretnym kolorze jest zdecydowany na jego zakup.

W przypadku dużego ruchu organicznego dla ogólnych fraz np. “buty” często problemem jest mała ilość konwersji i sprzedaży. Samo pozycjonowanie szerokie nie jest również trudne, problematyczne oraz nie wymaga stosowania niestandardowych rozwiązań. Stosując je, nie musimy zatem ponosić większych kosztów czy większego nakładu pracy.

Kiedy warto używać tego rodzaju pozycjonowania?

Pozycjonowanie szerokie stosować możemy w każdej sytuacji niezależnie od tego, jaki typ witryny prowadzimy. W pewnych sytuacjach jest ono jednak nieco bardziej wskazane. Z pewnością jest to sytuacja, w której nie mamy szans na znalezienie się na najwyższych pozycjach w danej kategorii z uwagi na bardzo silną konkurencję.

Pozycjonowanie szerokie będzie zatem ciekawą alternatywą, która pozwoli zebrać również spory ruch organiczny z mniej popularnych fraz. Ten sposób pozycjonowania warto wdrażać również, gdy prowadzimy e-sklep z uwagi na przyciągnie do serwisu zdecydowanych klientów, poszukujących konkretnych towarów. Ciekawą opcją jest również połączenie pozycjonowania tradycyjnego po konkretne frazy z pozycjonowaniem szerokim. Małym nakładem sił możemy sprawić, że nasza strona będzie bardziej naturalna pod względem doboru fraz oraz będzie pozyskiwała również ruch z innych fraz.

Często może okazać się, że niektóre z nich są szczególnie dochodowe np. poprzez nagły wzrost sprzedaży danego mało popularnego produktu. Pozycjonowanie szerokie to również dobry pomysł, jeśli prowadzimy witrynę tematyczną i zależy nam na po zwiększeniu jej widoczności u szerokiej grupy odbiorców.