Co to jest i na czym polega link building?

link building seo

Link building to jedno z podstawowych narzędzi, z jakiego korzystają agencje SEO. Za jego pomocą możemy nie tylko zyskać nowe, unikalne wejścia na stronę, ale także zwiększyć swoją pozycję w rankingu Google. Warto więc dowiedzieć się, jak działają linki oraz w jaki sposób znaleźć odpowiednie miejsca do linkowania.

Jak działa i czym jest link?

Link jest odnośnikiem, który znajduje się na stronie internetowej. Ma on za zadanie przenieść użytkownika na inną podstroną bądź też zewnętrzną witrynę. W przypadku hiperłącza na stronie link przybiera postać kodu html z adresem internetowym i opisem odsyłacza..

Adres internetowy określa witrynę, do której link ma przenosić użytkownika. Opis odsyłacza to natomiast tekst, który będzie pojawiał się w miejscu odnośnika. W SEO jest on nazywany kotwicą (ang. anchor).

Oprócz linków tekstowych wyróżniamy także grafiki, czyli na przykład logotypy. Zamiast opisowego odsyłacza stosujemy tutaj tekst alternatywny.  Działają one jednak na tej samej zasadzie co ich tekstowe odpowiedniki.

Atrybuty linków

Standardowy podział linków zakładał ich dwa rodzaje: „dofollow” oraz „nofollow”. Odnośniki „dofollow” są wykorzystywane w branży SEO, jako linki, które mają wpływ na ranking strony w wynikach organicznych. Przekazują one moc strony, którą chcemy pozycjonować oraz przekazują zaufanie dla Google i internautów.

Natomiast linki „nofollow” mają znacznie mniejszy udział w ustalaniu rankingu. Pomimo tego wciąż mogą przekazywać część zaufania dla użytkowników oraz mieć pozytywny wpływ na strukturę linków.

We wrześniu tego roku światem SEO obiegła informacja o nowych atrybutach linków. Według komunikatu przekazanego nam przez Google, w marcu 2020 roku do powszechnego użytku dojdą linki „sponsored” oraz „ugc”.

Atrybut „sponsored” ma dotyczyć odnośników, które zostały opłacone. Będą to więc wszelkie artykuły sponsorowane, pojawiające się na zewnętrznych portalach. Wcześniej takie linki były oznaczane jako „nofollow”. Natomiast linki „ugc” mają odpowiadać hiperłączom pochodzących z komentarzy na forach, czy też z blogów.

Wraz z marcem 2020 linki wszystkie rodzaje linków, oprócz „dofollow” będą traktowane przez Google, jako wskazówka do przygotowania rankingów wyszukiwania. Nie będą one jednak przekazywać mocy pozycjonowanej domenie.

Gdzie szukać źródeł linków?

Pozycjonowanie od zawsze było związane z link buildingiem, który przyczyniał się do budowania pozycji danej strony w Google. Linkować można na różne sposoby w zależności od budżetu. Należy jednak pamiętać, że najważniejsza jest jakość linków.

Katalogi stron były jednymi z pierwszych metod pozycjonowania. Dzięki nim właściciele stron mogli umieszczać linki w obrębie ich tematu. Tego rodzaju katalogi SEO pozwalały na masową manipulację wynikami wyszukiwana.

Dzisiaj jednak sytuacja jest odmienna. Co prawda wciąż istnieją katalogi stron. Jest ich jednak znacznie mniej. Co najważniejsze nie mają one już tak dużej mocy, co wcześniej. Pomimo tego specjaliści SEO wciąż z nich korzystają, jednakże w celu ogólnego zróżnicowania profilu linków w obrębie witryny.

Jedną z nieśmiertelnych metod pozyskiwania linków jest komentowanie na forach oraz blogach. Korzystanie z wysokojakościowych for pomoże podnieść nasze „zaufanie” w oczach robotów indeksujących. Trzeba jednak pamiętać, że linki pochodzące z komentarzy mają dopisany atrybut „nofollow” (a niebawem: „ugc”). Dlatego też nie mogą one przekazywać żadnej mocy naszej witrynie.

Jeśli dysponujemy większym budżetem, warto zainwestować w artykuły sponsorowane na witrynach branżowych. Publikacje na wysokich jakości portalach są skutecznym sposobem na pozycjonowane witryny w Google.

Artykuły sponsorowane charakteryzują się nie tylko zawartością odnośnika do domeny zewnętrznej. Kluczową rolę odgrywa tutaj wysokiej jakości tekst. Dzięki niemu artykuł będzie dobrym sygnałem dla Google, jak też pozwoli na budowanie wizerunku marki u użytkowników.

Czytaj również:

Ostatnim źródłem linków są posty wszelkiego rodzaju umieszczane na social mediach. Co prawda nie mają one wpływu na ustalanie rankingów, ale budują więź z użytkownikami oraz podnoszą zaufanie Google do naszej strony internetowej.

Jak znaleźć miejsce do zamieszczenia linku?

Na koniec warto przyjrzeć się podstawowym metodom, które umożliwiają znalezienie nowego miejsca na publikację linku. Korzystanie z wyszukiwarki Google i tak zwanych footprintów stanowi najprostszą formą wyszukiwania stron, które nas interesują.

Wpisanie odpowiedniej komendy w pole wyszukiwarki pozwoli odszukać konkretne strony internetowe, takie jak blogi o określonej w tematyce.

Zapytanie: site:.pl AND „blog” AND „słowo kluczowe”, pokaże nam wyłącznie blogi o danej tematyce w języku polskim.

Jeśli chcemy odszukać portal do umieszczenia artykułu sponsorowanego, możemy skorzystać z komendy: „słowo kluczowe” AND artykuł.

Korzystanie z footprintów ułatwi nam w dużym stopniu wyszukiwanie wartościowych stron, z którymi możemy nawiązać współpracę. Warto więc się skupić na portalach, które zajmują czołowe miejsce w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu link będzie o miał o wiele większy wpływ na pozycję naszej domeny.

Link bulding to jedno z głównych zadań SEO. Linkowanie ma dużą moc sprawczą na pozycjonowaną domenę, dlatego dobrze jest dbać o zróżnicowany profil linków. Nowe zmiany algorytmów mogą zrewolucjonizować branżę SEO. Dlatego warto śledzić zmiany na bieżąco.