Co to jest konwersja?

Co to jest konwersja

Jednym z kluczowych aspektów marketingu jest konwersja. Definiuje ona określone akcje ze strony użytkownika, która przynoszą stronie zysk. Dotyczy ona zarówno branży e-commerce, jak i innych witryn internetowych. Jak zmierzyć współczynnik konwersji oraz jakimi sposobami go powiększyć?

Różne strony konwersji

Jak już wspomnieliśmy, konwersja jest działaniem użytkownika, które jest pożądane przez właściciela strony internetowej. Dla branży e-commerce będzie to przede wszystkim zakup artykułu lub też wypełnienie formularza kontaktowego.

Jednak konwersja może mieć różne oblicza. Właściciele pozostałych witryn będą dążyli do tego, aby użytkownik zapisał się do newslettera, wypełnił ankietę, udostępnił artykuł w mediach społecznościowych, czy też zaznajomił się z materiałami na stronie.

Jedną z podstawowych kwestii w marketingu jest jasne zdefiniowanie swojego celu konwersji. Dzięki temu będziemy mogli obliczyć jej współczynnik oraz popracować nad jego zwiększeniem. Oczywiście możemy ustalić kilka celów konwersji, takich jak zapisanie się do subskrypcji oraz udostępnienie naszej publikacji.

Obliczenie współczynnika konwersji

Kiedy już wiemy, jakie działania użytkownika są dla nas kluczowe, możemy obliczyć wskaźnik konwersji: CR=(liczba konwersji/liczna unikalnych wejść na stronę) x 100%. Wielkość wyrażona w procentach pokazuje nam, na ile nasza strona jest skuteczna. Im większy wynik osiągniemy, tym strona przynosi większe przychody.

Obrazując powyższy wzór, możemy założyć, że liczba wejść na stronę będzie wynosiła 1000 osób. Natomiast liczba konwersji – 10. Po podstawieniu danych do wzoru możemy łatwo obliczyć, że nasz współczynnik wynosi 10%.

Sprawdzenie, czy uzyskany wynik jest wystarczająco wysoki to kwestia indywidualna i zależy od specyfiki branży. Dla niektórych witryn, promujących produkty luksusowe, 10% będzie bardzo dochodowe. Dla innych stron natomiast taka sytuacja będzie wymagała poprawy.

Warto analizować współczynnik konwersji na bieżąco. W tym celu można skorzystać z usług, jakie oferuje Google Analytics. Program pomoże nam śledzić zarówno makro, jak i mikro konwersje. Ponadto umożliwia on analizę naszego serwisu pod kątem wielu innych parametrów, takich jak: współczynnik odrzuceń, długość sesji, czy też poszczególne dane demograficzne użytkowników.

Zwiększenie współczynnika konwersji

Jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z wyników, jakie osiąga nasza witryna, warto wdrożyć kilka udoskonaleń. Dzięki nim strona internetowa będzie bardziej atrakcyjna dla potencjalnych, nowych klientów.

Jednym z podstawowych działań jest sprawdzenie poprawności witryny. Warto wcielić się w rolę użytkownika i krok po kroku prześledzić, czy witryna jest łatwa w nawigacji. W przypadku sklepu internetowego zaleca się wykonanie zamówienia testowego.

Należy także zwrócić uwagę na treści i merytorykę. Strona internetowa musi przede wszystkim odpowiadać na potrzeby użytkownika. Jeżeli nagłówek artykułu wprowadza w błąd, a opis produktu jest niezrozumiały, są duże szanse na to, że klient nie dokona żadnej akcji.

Rozbudowa menu oraz kroje i kolory czcionek również wpływają na UX (ang. User Experience). Witryna nie powinna wprowadzać chaosu. Uproszczenie niektórych form oraz poprowadzenie użytkownika krok po kroku to skuteczne metody na zwiększenie współczynnika konwersji.

Istotne są także kwestie techniczne. Jeżeli zainstalujemy zbyt dużo niepotrzebnych wtyczek, nasza witryna będzie ładować się znacznie wolniej. Również umieszczone obrazy powinny być zoptymalizowane, aby jak najmniej ważyły.

Czytaj również:

W przypadku prowadzenia sklepu internetowego nie możemy obyć się bez certyfikatu bezpieczeństwa – SSL. Jego posiadanie zabezpiecza dane klienta, aby te nie zostały przechwycone  przez osoby trzecie. Oczywiście, tego rodzaju zabezpieczenie warto posiadać także w przypadku innych witryn internetowych. Certyfikaty są dostępne w różnych rodzajach oraz cenach. Dzięki temu możemy wybrać taki, który będzie odpowiadał naszej działalności.

Metody efektywnej sprzedaży

Kody rabatowe, promocje, darmowa dostawa – to tylko przykłady rozwiązań, które można wprowadzić, jeśli zależy nam na większej liczbie klientów sklepu internetowego. W połączeniu z wyżej wymienionymi metodami mamy szansę na znaczne polepszenie współczynnika konwersji.

W branży e-commerce często stosuje się strategie cross-selling oraz up-selling. Decydując się na cross-selling, możemy zaproponować naszemu klientowi dodatkowych akcesoriów do zamawianego towary. Przy strategii up-selling oferujemy natomiast produkt o lepszych parametrach aniżeli ten wybrany przez klienta.

Promocje typu „3 za 2”, czy „2 produkt za 1 grosz” są także jak najbardziej pożądane. Dzięki nim użytkownik zakupi u nas więcej artykułów. Ponadto będzie zadowolony z usługi i chętnie do nas powróci, a także poleci innym.

Stworzenie strony internetowej, która będzie atrakcyjna dla każdego użytkownika, jest mało prawdopodobne. Na szczęście istnieją uniwersalne metody, dzięki którym będzie ona bardziej przyjazna. Pomoże to w dużym stopniu na zoptymalizowanie konwersji, a co za tym idzie – zwiększenie naszych zarobków.