Co to jest linkbuilding i kiedy jest skuteczny?

Co to jest linkbuilding

Linkowanie, obok optymalizacji i tworzeniem contentu, jest jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania. Jak jeszcze kilka lat temu linkbuilding był wykonywany automatycznie, tak dzisiaj przyjął on bardziej zrównoważoną formę i stawia przed nami nowe wyzwania. Jak więc linkować swoją stronę, aby spełnić wymogi Google?

Jak jest zbudowany link?

Zanim przyjrzymy się strukturze linku, warto wyjaśnić, czym jest sam link. Działa on na zasadzie odsyłacza do zewnętrznej witryny, na którą możemy przejść, klikając niego. Linkiem może być czysty adres URL, fragment tekstu (tak zwany anchor tekst), czy też baner graficzny.

Linki z anchorem są jedną z najbardziej pożądanym sposobem linkowania. Do ich stworzenia wykorzystuje się przeważnie słowa kluczowe, które są klikalnym adresem URL. Struktura linku z anchorem wygląda w ten sposób: <a href=”adresinternetowy.com”>słowo kluczowe </a>.

Co natomiast widzi użytkownik? Dla osoby, która czyta taki tekst, wyświetla się wyłącznie napis zawierający słowa kluczowy, który jest wyróżniony czcionką w akapicie.

Należy jednak używać z każdego rodzaju linku z rozwagą. Przewaga odnośników jednego rodzaju może nie wpłynąć pozytywnie na naszą widoczność. Strategię linkowania należy więc z góry zaplanować i dbać o zrównoważony profil linków.

Rodzaje linków

Warto pamiętać, że linki dzielimy nie tylko na ich konstrukcję, ale także na sposób ich pozyskania. Wyróżniamy więc linki w obrębie naszej strony – linki wewnętrzne, jak i odnośniki na innych portalach, które do nas prowadzą, czyli linki zewnętrzne.

Odnośniki w obrębie naszej witryny możemy pozyskać samodzielnie i całkowicie darmowo. Najskuteczniejszą metodą jest prowadzenie wewnętrznego bloga. Publikując na nim artykuły, śmiało odsyłajmy do innych sekcji na stronie, które są tematycznie związane i mogą pomóc czytającemu.

Pamiętajmy także o linkach sitewide. Pojawiają się one na stopce każdej podstrony i najczęściej prowadzą do strony wykonawcy witryny. Zamieszczenie ich u klienta zawsze powinno przebiegać za jego wiedzą oraz zgodą.

Linki naturalne i nienaturalne

Linki pochodzące od portali zewnętrznych dzielimy na naturalne i nienaturalne. Z racji, że powstało wiele nieścisłości z nimi związanych, wyjaśnijmy, czym one są w rzeczywistości.

W przyjętej teorii link naturalny to taki, który został umieszczony bezinteresownie przez użytkownika. Z kolei odnośnik nienaturalny przyjmuje najczęściej formę spamu, umieszczanego w sposób automatyczny na forach internetowych.

Spam oczywiście nigdy nie jest mile widziany. Używanie zautomatyzowanych programów, które umieszczają wiele linków naraz, bardzo nas naraża na otrzymanie kary ze strony Google. Dlatego warto zadbać, aby nasz profil linków wyglądał na jak najbardziej naturalny. Pozyskiwanie linków z tematycznych witryn, które cieszą się dobrą widzialnością, pomoże nam w linkowaniu

Warto także wspomnieć, że Google samo nie jest w stanie odróżnić, czy link jest pozyskany w sposób sztuczny, czy też naturalny. Żeby tak się stało, musimy najpierw oznaczyć tak odnośnik jako sponsorowany (rel=sponsored), lub też inny użytkownik zgłosi dany link w disavow tool.

Atrybuty linków

No dobrze, ale co z atrybutami nofollow i dofollow? W końcu to one decydują, czy dany link jest brany pod uwagę przez roboty indeksujące Google. Prawda? Niekoniecznie, a właściwie już nie.

Przez wiele lat osoby umieszczające linki na stronach rzeczywiście miały do dyspozycji atrybuty dofollow oraz nofollow. Obecnie pojawiły się dwa dodatkowe rodzaje linków: rel=sponsored – przeznaczony do opłaconych odnośników, jak i rel=ugc dla komentarzy z for i blogów.

Oprócz wprowadzenia nowych atrybutów Google dokonało jeszcze jednej istotnej zmiany. Do tej pory linki typu nofollow nie były brane pod uwagę przez roboty. Dzisiaj jednak zarówno one jak odnośniki ugc i sponsored działają jako sugestia przy pozycjonowaniu witryny. Także nie jest wykluczony udział sztucznych linków w budowaniu nasz widoczności.

Gdzie zamieszczać linki?

Kiedy wiemy już, jak działają linki oraz jak Google zachowuje się wobec nich, warto odpowiedzieć na kluczowe pytanie, czyli gdzie je umieszczać?

Jednymi z najbardziej popularnych stron były przez dłuższy czas katalogi SEO. Dzisiaj niestety nie przekładają się one naszą widoczność. Co więcej, wiele z nich zostało już zamkniętych. Wyjątkiem są bazy firm na dużych serwisach, które zajmują wysoką pozycję.

Kolejnym rodzajem linkowania, który również traci na skuteczności, są precle, czyli krótkie notatki z podlinkowanymi słowami kluczowymi. Jeżeli content jest niskiej jakości, a wpis przypomina spam, link z takiego źródła nie przekaże dużej mocy naszej  stronie.

Z tego też powodu lepiej jest zainwestować w artykuły sponsorowane, napisane przez doświadczonych copywriterów. Tego rodzaju treść warto publikować na portalach cieszących się dużą popularnością. Dzięki temu zadbamy nie tylko o linkowanie, ale także dotrzemy do wielu użytkowników innej strony.

Nie używajmy nigdy SWL (system wymiany linków), który jest naruszeniem zasad Google i może zakończyć się bolesną karą. Wszelkie kupowanie linków, spamowanie czy też ich wymiana na masową skalę jest nieetyczna, jak też nieskuteczna.

Jak więc linkować? Przede wszystkim w zrównoważony sposób. Skupmy się na linkach, pozyskanych z tematycznych witryn. Najlepiej, aby strona, z której linkujemy, sama zajmowała wysokie miejsce w rankingu. Dzięki temu przekaże ona więcej mocy naszej witrynie. Zadbajmy także o naturalność i różnorodny profil linkowy. I przede wszystkim skupmy się na tworzeniu jak najlepszego contentu. Im lepsza, bardziej wartościowa treść, tym większa szansa, że to użytkownicy będą ją polecać dalej.