Promując naszą stronę w wynikach wyszukiwarki, mamy możliwość decydowania o zasięgu i słowach kluczowych, na które chcemy się wyświetlać. Z kolei pozycjonowanie regionalne pozwoli nam dotarcie do użytkowników, którzy szukają danych usług w swoim regionie. Skuteczne i tańsze lokalne SEO może przynieść nam zaskakujące efekty. Kiedy zatem warto po nie sięgnąć?
Jak działa wyszukiwanie lokalne?
Google od lat korzysta z geolokalizacji użytkowników, aby dostosowywać do nich wyniki wyszukiwania. To właśnie dzięki temu uda nam się odnaleźć w kilka sekund restaurację, mechanika, czy fryzjera. Jako zaś przedsiębiorcy możemy zawężać dowolnie wyniki, aby wyświetlały się nam pozycje tylko z lokalizacji, którą jesteśmy zainteresowani.
Przykładowo, kiedy wpisujemy w wyszukiwarkę frazy ogólne, czyli niewzbogacone o nazwę miejscowości, i tak ukaże nam się lista wyników najbliższych naszej lokalizacji. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby dodać nazwę miasta lub dzielnicy. Wtedy zakres pozycji będzie bardziej doprecyzowany.
Jak więc widzimy, nie musimy jako użytkownicy podać frazy lokalnej, aby odnaleźć punkty znajdujące się nieopodal nas. Google korzysta w tym celu z GPS oraz aplikację, które sprawdzają naszą lokalizację. Jednakże zawężenie wyników pomoże nam w dokładniejszym wyszukiwaniu. Z kolei jako właściciele strony może wykorzystywać zarówno frazy lokalne, jak i generyczne, aby zwiększyć liczbę wyświetleń.
Słowa kluczowe w pozycjonowaniu regionalnym
Pomimo że Google wyświetla użytkownikom wyniki lokalne nawet bez podania frazy z miastem itd., w dobieranych słowach kluczowych nie powinno ich zabraknąć. Dzięki temu zwiększamy szansę na to, aby więcej osób dowiedziało się o naszych usługach.
Warto jednak zastanowić się nad ich doborem. W tym celu musimy przestać myśleć jak właściciel firmy, a spróbować wejść w buty naszego potencjalnego klienta. Paradoksalnie, im więcej wiemy na dany temat, to może nam przychodzić z większym trudem. Możemy próbować swoich własnych sił, jak też korzystać z zewnętrznych narzędzi, które podpowiedzą nam, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane przez naszych klientów.
Lokalne słowa kluczowe powinny pojawiać się w wielu miejscach na naszych stronach. Możemy je wykorzystać między innymi w zakładce opisującej nasze usługi, np.: mechanik Łódź lub kosmetyczka Poznań. Frazy lokalne należy także zamieścić w tekstach. Żeby uzyskać naturalny wygląd, możemy zastosować znaki interpunkcyjne, które będą przyjaźniejsze.
Oprócz słów kluczowych warto wzmocnić swoje działania z zakresu lokalnego pozycjonowania poprzez inne narzędzia. W przypadku wielu biznesów korzystne będzie skorzystanie z Google Moja Firma. Dzięki zamieszczeniu danych o naszej firmie możemy założyć własną wizytówkę, która będzie się wyświetlała użytkownikom obok innych wyników wyszukiwania. Usługa jest całkowicie bezpłatna i można z niej skorzystać także w przypadku pozycjonowania ogólnego.
Zalety regionalnego SEO
Jeśli świadczysz swoje usługi w danym regionie i nadal nie skorzystałeś z pozycjonowania regionalnego, zmień to jak najszybciej. Działania z zakresu lokalnego SEO odnoszą szybsze oraz tańsze efekty niż pozycjonowanie regionalne. Dzieje się tak z powodu mniejszej konkurencji. Nawet jeśli w danym mieście działa wiele kosmetyczek, to i tak będzie ich mniej aniżeli w całej Polsce. Dlatego łatwiej jest nam znaleźć się na wyższej pozycji.
Ponadto pozycjonowanie regionalne umożliwia dotarcie do użytkowników, którzy są zainteresowani dokonaniem zakupu lub skorzystaniem z usługi. Dzięki sprecyzowanym słowom kluczowym, odpowiadającym potrzebom klientom, zwiększymy swoją skuteczność w wyszukiwarce, co przełoży się bezpośrednio na zysk.
Dla kogo pozycjonowanie lokalne?
Pomimo że za pozycjonowaniem lokalnym przemawia wiele zalet, nie jest to metoda, którą warto zastosować w każdym przypadku, gdyż niekiedy możemy utracić większą część ruchu. Dotyczy to przede wszystkim sklepów internetowych. Nawet jeśli mamy siedzibę w jednym miejscu, świadczymy dostawy na terenie całej Polski. Dlatego nie ma przesłanek, aby ograniczać ruchu tylko do naszej miejscowości.
Kto zatem zyska na pozycjonowaniu lokalnym? Jest to szereg firm, które prowadzą swoją działalność w danym regionie. Najczęściej regionalne SEO jest wykorzystywane w przypadku kosmetyczek, mechaników, kwiaciarni, siłowni oraz gastronomii. Są to zatem punkty stacjonarne, do których udajemy się w naszej miejscowości, aby skorzystać z ich usług.
Istnieje jednakże możliwość pozycjonowania zarówno lokalnego, jak i ogólnego. Niektóre strony decydują się na taki model, zwłaszcza wtedy, kiedy są dopiero na początku drogi. W przypadku dużej konkurencji, zdobycie wysokiej pozycji na frazy ogólnopolskie może zająć nam wiele miesięcy. Dlatego, aby nie tracić czasu, możemy równoległe pozycjonować lokalnie. Nie musimy zawężać jednak swoich słów tylko do naszej miejscowości, ale rozszerzyć je do całego regionu. Dzięki takim zdywersyfikowanym działaniom uda nam się szybko pozyskać ruch z lokalnych źródeł i powoli zdobywać pozycję na frazy ogólne.