Dane strukturalne to coraz szerszy trend SEO. Dostarczają one nie tylko dodatkowych informacji na stronie wyszukiwarki, ale także zwiększają atrakcyjność witryny na tle konkurencji.
Warto poznać bliżej zalety tych mikroformatów oraz ich implementacji na stronie.
Dane strukturalne, czyli co dokładnie?
Dane strukturalne to nic innego aniżeli semantyczne znaczniki w kodzie strony internetowej. Ich zadaniem jest przede wszystkim opisanie i kategoryzacja treści na stronie. Dzięki temu wyszukiwarka jeszcze lepiej odczyta informacje dotyczące witryny.
Dodatkowo ich implementacja wpływa także na wygląd wyników wyszukiwania. Dane strukturalne pozwalają na prezentację szczegółowych informacji dotyczących usług oferowanych przez witryny. Taką formę określamy rich snippety. Dzięki temu w wyszukiwarce mogą się pojawić takie informacje, jak:
– ocena użytkowników (zaimportowana także ze stron zewnętrznych)
– cena
– zbliżające się eventy (wraz ze wskazaną datą wydarzenia)
– dostępność produktów w magazynie
– dane kontaktowe (adres firmy, numer telefonu itd.)
Zastosowanie rozszerzonych opisów pozwoli wyróżnić naszą witrynę na tle konkurencji. Ponadto tak przedstawione wyniki wyszukiwania o wiele lepiej prezentują się w wyszukiwarce aniżeli standardowe.
Dane strukturalne są powszechnie wykorzystywane od lat. Wszystkie główne wyszukiwarki korzystają z nich już od 2011 roku. Ostatnimi czasy wzrasta jednak świadomość ich znaczenia w świecie SEO.
Korzyści, jakie mogą przynieść nam dane strukturalne
Czy dane strukturalne, takie jak rich snippets, wpływają bezpośrednio na ranking strony? Nie. Jednak to nie jest powód, aby z nich nie skorzystać. Jak się okazuje, mogą one w znaczny sposób pomóc witrynie.
Rich snippety zmieniają standardowe wyniki wyszukiwania na bardziej atrakcyjne. Wyróżnienie swojej strony poprzez podane dodatkowych informacji zachęca użytkownika do wejścia na nią. Idąc za tym, dane strukturalne mogą wpływać na pozycję domeny dzięki zwiększeniu współczynnika kliknięć – CTR.
Efektywność rich snippetów może być więc porównywalna do wyników optymalizacji witryny. Uzupełnienie o nie meataopisów i tytułów pozwoli na osiągnięcie pożądanych rezultatów.
Jak dodać dane strukturalne do strony internetowej?
Dzięki odpowiednim narzędziom dodanie właściwego kodu nie jest trudnym zadaniem. Jednym z nich jest słownik odczytywany przez Google – schema.org. Powstał on w 2011 roku dzięki kooperacji trzech największych wyszukiwarek internetowych – Google, Yahoo oraz Bing.
Biblioteka słownika jest nieustannie powiększana. Dzięki temu wzrasta ilość możliwości na zastosowanie mikrodanych, które są istotne zarówno dla Google, jak i dla użytkowników.
Przy korzystaniu ze schema.org możemy, w zależności od potrzeb, użyć formatowania JSON-LD, RFD, Microdata. W każdym przypadku należy podać podstawowe wartości, jakie wymaga kod. W innym razie informacje tego rodzaju nie zostaną odczytane przez wyszukiwarkę.
Warto także sprawdzić przygotowany kod. W tym celu posłuży narzędzie Google Search Console. Wskaże nam błędy oraz ewentualny brak wymaganych wartości. Przygotowany tag HTML można bez problemu umieścić w kodzie witryny.
Open Graph – dostosuj swoje wyniki z Social Media
Rich snippety nie są jedyną formą danych strukturalnych, które mogą pomóc w widoczności naszej strony. Oprócz nich istnieje także format stworzony przez Facebooka – Open Graph. Jego głównym atutem jest możliwość dopasowania opisu pod zdjęciem z odnośnikiem.
Jeżeli nie zastosujemy Open Grapha, algorytm wyszukiwarki przedstawi tylko standardowe informacje, pobrane automatycznie: tytuł oraz opis. Taki schemat powoduje, że nie mamy wpływu ani na treść, ani na prezentowaną grafikę.
Czytaj również:
- Co to jest konwersja?
- Jak ocenić skuteczność linkowania?
- https://pozycjonowaniedentysta.pl/google-ads/
- http://www.domowymarketing.pl/content-marketing/
Ponadto trzeba pamiętać o tym, że treść, która zdaje egzamin w wyszukiwarce, w mediach społecznościowych może być nieefektywna. Dlatego warto skorzystać z Open Graph, aby przystosować opisy z linków z social mediów do strony internetowej.
Czego unikać w danych strukturalnych?
Marketingowy chcący wyróżnić stronę w wynikach wyszukiwarki, mają do dyspozycji pełen wachlarz możliwości. Jednakże trzeba być świadomym, że niektóre techniki mogą nam przysporzyć kłopotu. Dotyczy to także danych strukturalnych. Wprowadzenie w błąd użytkownika może nas dużo kosztować.
Przede wszystkim rich snippety powinny wykorzystywać tylko aktualne oraz prawdziwe informacje. Ponadto muszą one odnosić się wyłącznie do dostępnej treści i być zgodne z wytycznymi Google.
Manipulacja i przekłamywanie danych strukturalnych kwalifikuje się do black hat SEO. Dlatego też witryna, która korzysta z nieuczciwych technik, może zostać ukarana przez wyszukiwarkę. Otrzymanie ręcznego bana, zablokuje jej indeksację, a co za tym idzie ruch na stronie drastycznie spadnie.
Wyróżnienie się w wynikach wyszukiwarki to priorytet działań SEO. Oprócz optymalizacji witryny, dodania metaopisów, czy modyfikacji kodu źródłowego, warto zainteresować się także wdrożeniem danych strukturalnych. Dzięki temu zwiększymy współczynnik klikalności, a co za tym idzie – polepszamy swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.