Linkowanie to jeden z najważniejszych procesów pozycjonowania. Od tego, gdzie podlinkujemy stronę, zależy jego efekt. Dlatego warto poznać podstawowe źródła pozyskiwania linków oraz narzędzia do analizy linkowania.
Czym jest link i linkbuilding
Linkiem nazywamy klikalny odnośnik do strony internetowej. Najczęściej występuje on w tekście, jako anchor text lub sam adres URL, który przekierowuje użytkownika dalej, o ile ten w niego kliknie. Jednakże link może mieć również formę graficzną. Tego rodzaju banery występują w obrębie całej witryny i przejście na inną stronę następuje po kliknięciu ich dowolną część.
Linkbuilding jest natomiast pozyskiwaniem jak największej ilości jakościowych linków. Odnośniki umieszczone na dobrych i znanych witrynach dostarczają naszej witrynie dużo mocy – link juice. Dzięki temu możemy liczyć na osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Budowa linku
Jak już wspomnieliśmy, link może przybierać różne postacie. Z czego jednak się składa? Do jego podstawowych elementów należą:
– adres URL – jest to adres witryny, do której użytkownik ma zostać przekierowany. Może on prowadzić do witryny zewnętrznej bądź też do podstrony serwisu, na jakim się znajduje.
– anchor text – są to słowa kluczowe, pod którymi kryje się klikalny adres URL. Określają one tematyczność drugiej witryny. Dzięki temu zarówno użytkownik, jak i wyszukiwarka wiedzą, czego się spodziewać po przejściu dalej.
– parametr rel – inaczej nazywany także atrybutem. To właśnie on określa rodzaj linku i daje wskazówkę wyszukiwarce, czy ma za nim podążać, czy też nie. Dla użytkowników informacja ta jest niewidoczna. Obecnie rozróżniamy 4 atrybuty linków: dofollow, nofollow, UGC, sponsored.
– parametr target – nie jest to obowiązkowy element. Może jednak zostać dodany, jeżeli chcemy określić, gdzie ma zostać otwarty link.
– parametr title – również jest opcjonalnym elementem. Kiedy zostanie dodany, po najechaniu kursorem na link, użytkownik widzi pole z tekstem, który może zawierać dodatkowe informacje lub też zachęcać do przejścia do danej witryny.
Jak zbudować profil linkowy
Celem linkowania jest budowa profilu linkowego. W tym celu pozyskuje się linki z różnych źródeł oraz pod różnymi postaciami. Celem osoby, zajmującej się pozycjonowaniem strony internetowej, jest budowa naturalnego profilu, czyli zróżnicowanego. Dzięki temu strona jest traktowana jako wiarygodna oraz wartościowa.
Źródła pozyskiwania linków
Linki możemy pozyskiwać z wielu stron. Tak naprawdę ogranicza nas wyłącznie budżet oraz własna wyobraźnia. Warto jednak skupić się na najlepszych witrynach, które same zajmują wysokie pozycje. Tym sposobem mogą one przekazać nam znacznie więcej mocy, a nasza pozycja pójdzie wysoko w górę.
Fora internetowe
Fora internetowe są jednymi z najprostszych oraz najbardziej dostępnych stron, na których możemy zostawić odnośnik. Jak to jednak w internecie bywa tam, gdzie nie musimy się napracować, wyniesiemy najmniejsze efekty. Czy jednak oznacza to, że powinniśmy zaprzestać linkowania na takich stronach? Niekoniecznie. Najważniejsze jest to, jak do tego pochodzimy. Jeżeli planujemy umieszczać spamerskie posty – możemy w ogóle nie zaczynać. Jeśli zaś chcemy przekazać wiedzę z dziedziny, którą się zajmujemy, a przy tym pomóc zainteresowanym, takie działanie ma jak najbardziej sens.
Blogi i strony partnerskie
Na zewnętrznych witrynach możemy z kolei wykupić miejsce na publikację artykułu sponsorowanego. Pomimo tego, że taka usługa już kosztuje, przyniesie nam więcej pożytku, aniżeli wpisy na forach internetowych. Profesjonalnie przygotowany artykuł z tematycznym linkiem przyciągnie użytkowników, zwiększając świadomość naszej marki. Z kolei dobra reputacja zewnętrznego portalu, dostarczy nam sporo link juice.
Social media
Linki w social mediach nie przekładają się na pozycjonowanie. Jednakże nie warto z nich rezygnować. Pomimo że na pierwszy rzut oka wydaje się to bez sensu, to właśnie w social mediach możemy kreować wizerunek swojej marki, nawiązywać trwałą więź z konsumentami. Jeśli zachęcimy ciekawym postem-zajawką do odwiedzenia naszej strony pod linkiem – zwiększymy ruch na naszej stronie, a to już przełoży się na naszą pozycję wynikach wyszukiwarki. Teraz wydaje się to już logiczne.
Analiza profilu linkowego
Skąd jednak wiedzieć, czy nasz profil linkowy jest naturalny, a pozyskane odnośniki pracują, jak trzeba? W tym celu, zamiast siedzieć bezczynnie, warto dokonać analizy. Pomogą nam zaś dedykowane ku temu narzędzia. Niektóre z nich są płatne, z innych możemy korzystać za darmo. Jednakże to dzięki nim możemy ocenić linkowanie oraz porównać linki konkurencji, co da nam wskazówki, jakie strony mogą być przydatne do wykorzystania.
Do najważniejszych narzędzi należą:
– Google Search Console – jest podstawowe, bezpłatne narzędzie od Google, które dostarczy nam wielu niezbędnych informacji nie tylko na temat linkowania, ale także stanu witryny oraz ruchu na stronie
– Majestic – jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do analizy linków zwrotnych. Dzięki niemu możemy sprawdzić jakość oraz wiarygodność linkujących stron, a także ilość referujących domen i back linków zewnętrznych.
– Ahrefs – oprócz analizy profilu linków, dostajemy informację o nowych i utraconych linkach. Przydatnymi danymi są również dane dotyczące widoczności naszej strony w porównaniu do konkurencji.
Jak widzimy, linkowanie jest złożonym procesem. Potrzebujemy do niego nie tylko zaplecza wiedzy, ale także dodatkowych narzędzi. Jeśli nie chcemy poświęcać tyle czasu na analizę naszej strony, możemy skorzystać z usług agencji marketingowej, która sama zajmie się linkowaniem i poprawą widoczności naszego serwisu, co zobaczmy na przygotowanych raportach.