Reklama w internecie to najskuteczniejszy sposób, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej. Jednak czy wiemy, z jakimi kosztami musimy się liczyć? Sprawdźmy, ile może nas wynieść płatna kampania w takich kanałach jak Google, YouTube oraz Facebook i LinkedIn.
Modele rozliczeń w internecie
Przede wszystkim warto zacząć od tego, że reklama w internecie może oznaczać wiele rzeczy. Ponadto nie wszystkie z nich można tak prosto zmierzyć. Dlatego w tym artykule skupimy się przede wszystkim na formach reklamy, które pozwalają na wyliczenie kosztów. Są to przede wszystkim kampanie płatne w takich kanałach reklamowych jak Google, czy Facebook.
Najczęstszym używanym modelem rozliczeń w internecie jest CPC, czyli cost per click. Jest on wykorzystywany przede wszystkim w kampanii PPC. Dzięki niemu płacimy nie za wyświetlenie danej reklamy, ale dopiero wtedy, kiedy użytkownik ją kliknie.
Drugi model, jaki będzie nam potrzebny to CPM, czyli cost per mille. Spotkamy go przy kampaniach w Google, ale także przy reklamach video na YouTube. W przypadku tego rozliczenia nie płacimy za pojedyncze kliknięcia, ale za liczbę wyświetleń – w tym przypadku 1000.
Kampanie GoogleAds
GoogleAds daje możliwość zareklamowania swoich usług na karcie z wynikami wyszukiwarki. Reklamy tego rodzaju pojawiają się nie tylko jako linki sponsorowane, ale także jako banery z grafikami, czy też reklamy produktowe, jakie pojawiają się w przypadku sklepów internetowych. Każdy z tych rodzai charakteryzuje się innymi kosztami, dlatego warto przyjrzeć się im osobno.
Reklama tekstowa
Reklamy tekstowe to jedne z najstarszych, a zarazem najpopularniejsze, metod reklamowania się w internecie. W ich przypadku można wybrać różne modele rozliczeń, my jednak skupimy się na tym podstawowym, czyli CPC. Średni koszt za pojedyncze kliknięcie w link sponsorowany wynosi około 1,10-1,20 zł netto. Jednakże istnieje niemało branż, gdzie ten koszt może być jeszcze niższy i sięgać poniżej 0,10 zł netto.
Reklama graficzna
Obok reklamy tekstowej dużą popularnością cieszą się także banery z grafikami, które są wykorzystywane przede wszystkim w remarketingu. Oprócz nich marketingowcy wykorzystują również Google Display Network, czyli reklamy graficzne, pojawiające się w sieci reklamowej Google, które mają za zadanie pozyskać nowych klientów. W przypadku remarketingu pojedyncze kliknięcie kosztowało reklamodawców średnio 40-50 groszy netto. Natomiast przy pozostałych reklamach graficznych koszt był jeszcze niższy i wynosił około 30 groszy netto.
Reklama produktowa
Trzecim typem reklamy na Google jest kampania produktowa. Dzięki niej właściciele sklepów internetowych mają możliwość pokazanie na karcie przeglądarki nazwę artykułu, jego zdjęcie oraz cenę. Niejedno badanie pokazało już, że tego rodzaju kampania cieszy się nie tylko dużą skutecznością, ale jest także tania. Średni koszt kliknięcia reklamę produktową to około 30 groszy netto.
Reklama na YouTube
YouTube także daje nam możliwość reklamowania się w swojej sieci. W tym przypadku reklama przybiera postać materiału video, które jest wyświetlane przed, w trakcie lub po obejrzeniu filmu na platformie. Krótkie materiały, do 15 sekund, to tak zwane BumperAds, których nie można pominąć. W ich przypadku wykorzystuje się metodę rozliczenia za tysiąc wyświetleń, czyli CPM. Średni koszt takiej kampanii wynosi 8-9 zł netto.
Jednakże na YouTube możemy wyświetlić także dłuższe reklamy. W ich przypadku można je pominąć po 5 sekundach, a opłata jest pobierana tylko wtedy, gdy użytkownik wejdzie w interakcje z reklamą lub też obejrzy ją w całości, albo co najmniej 30 sekund. Średnio zapłacimy za nią około 10 groszy za pojedyncze wyświetlenie, czyli CPV – cost per view.
Media społecznościowe
Prowadzenie stron na mediach społecznościowych to dla wielu firm obowiązek. Najpopularniejsza platforma, czyli Facebook, umożliwia promowanie swoich postów, a także zachęcenia użytkowników do polubienia fanpage’a, czy też strony www. Inne media społecznościowe jak na przykład LinkedIn nie pozostają w tyle i również idą w ślady Facebooka.
Najpopularniejszą reklamą jest oczywiście promowanie postów, aby zwiększyć ich zasięg oraz interakcje. Za tysiąc wyświetleń zapłacimy około 8 złotych netto. Natomiast w przypadku reklamy, nakłaniającej do polubienia strony – nie więcej aniżeli 1 złoty netto za jednego fana. Najniższy koszt możemy zaobserwować przy promowaniu witryny, tutaj średnie CPM to zaledwie 3 złote netto.
Trochę inaczej wygląda to w przypadku LinkedIn. Biznesowy odpowiednik Facebooka również ma możliwość promowania postów, jednakże jest droższy aniżeli jego konkurent. Średni CPM wynosi około 6 USD. Pomimo tego, w niektórych branżach bardziej zasadne wydaje się reklama właśnie na LinkedInie aniżeli na Facebooku.
Jak widzimy, koszt reklamy w internecie jest mocno zróżnicowany. To od nas zależy jednak na jakie kanały komunikacji postawimy i jaką wybierzemy formę rozliczenia. Przy wyborze warto się kierować nawykami grupy odbiorców oraz ustaloną strategią marketingową. Dzięki temu właściwie zagospodarujemy budżetem na reklamę.