Jak napisać artykuł sponsorowany?

Jak napisać artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany to forma reklamy, która nie przypomina reklamy. To właśnie ta cecha stoi za jego skutecznością. Odpowiednio napisany, skłoni użytkownika do skorzystania z naszych usług, które będą logicznym i najkorzystniejszym rozwiązaniem na przedstawione problemy. Jak jednak poprowadzić użytkownika za rękę do tego etapu i napisać dobry artykuł sponsorowany?

Czym jest, a czym nie jest artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany to tekst, który jest publikowany na poczytnych portalach branżowych, skąd możemy pozyskiwać dodatkowy ruch na naszą stronę. Dzięki niemu możemy opowiedzieć szerzej o naszym produkcie w ciekawy i w angażujący sposób.

Dzięki publikacjom na poczytnych portalach możemy nie tylko dotrzeć do nowych użytkowników, ale także osiągnąć wyższą pozycję w wyszukiwarce. Linki, jakie są umieszczane w każdym artykule sponsorowanym, mają na celu nie tylko przekierować użytkownika do naszej strony, ale także dostarczyć jej link juice, czyli mocy, jaka jest jej przekazywana i ma na celu podniesienie pozycję domeny.

Żeby tak się jednak stało, warto zadać sobie pytanie, czym nie jest artykuł sponsorowany i kiedy nie będzie on skuteczny. Rzeczą, którą powinniśmy się wystrzegać to nachalna reklama. W takim artykule od pierwszego do ostatniego słowa czytamy wyłącznie o produkcie lub danej marce. Nawet jeśli będzie to ubrane w najlepsze słowa – taki tekst niczego nie sprzeda. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że użytkownicy wystrzegają się reklam i treść tego rodzaju będzie od razu zaklasyfikowana jako spam. Nikt w końcu nie poświęci kilku czy nawet kilkunastu minut na czytanie oferty. Dlatego artykuł sponsorowany powinien być jak najbardziej obiektywny, a co za tym idzie – nienachalny i angażujący.

Pisanie artykułu sponsorowanego krok po kroku

Nie ma jednego, określonego przepisu na napisanie artykułu sponsorowanego. Jednakże warto kierować się wskazówkami, aby budować ciekawą i merytoryczną treść. Od czego zatem zacząć i jak dobierać temat i język?

Ustalenie celu i grupy docelowej

Zanim napiszemy pierwsze słowo, musimy ustalić jego cel. Niekiedy jest to pokazanie nowego produktu marki, jak też napisanie case study, czy porównanie kilku produktów ze sobą. Warto już na tym etapie zastanowić nad tym, co unikalnego możemy zaproponować klientowi. Wybór tak zwanych Unique Selling Points pomaga wyróżnić naszą ofertę od konkurencji, a tym samym ułatwić klientowi wybór – naszego produktu, oczywiście.

Kiedy już wiemy co i w jakim celu chcemy napisać, zastanówmy się, do kogo ma być kierowany przekaz. Naszą grupą docelową powinny być osoby, które najprędzej skorzystają z naszych usług. Czyli jeśli sprzedajemy mleko dla dzieci, tekst piszemy dla świeżo upieczonych mam. Jeśli naszym produktem jest faktoring, artykuł sponsorowany powinien brzmieć już inaczej i być adekwatnym dla przedsiębiorców itp.

Żeby dopasować przekaz, wybierajmy odpowiednie słownictwo oraz wyrażenia, którymi posługuje się dana grupa docelowa. Nie warto zatem pisać formalnego artykułu sponsorowanego na temat mleka dla dzieci i zamieszczać w nim naukowych sformułowań. Dobierając odpowiedni język, będzie nam znacznie łatwiej i naturalnie wpleść reklamę do danego zagadnienia.

Napisanie wstępu

Wstęp i zakończenie to dwa najważniejsze elementy w tekście, jakie są najczęściej zapamiętywane przez użytkownika. Dlatego warto poświęcić im więcej czasu. Wiele osób, które zajmuje się pisaniem artykułów, zostawia wstęp na sam koniec, aby móc go jeszcze lepiej sformułować.

Początek tekstu powinien być zwięzły. Przeznaczamy na niego około 500 zzs. Powinna w nim być zawarta esencja artykułu, aby użytkownik wiedział, co zostanie poruszone w dalszej części.

Pierwszy nagłówek

Nieładnie jest od razu atakować klienta reklamą, ponieważ nam ucieknie. Żeby go złapać i poprowadzić po kolejnych nagłówkach, musimy zacząć od wprowadzania. W pierwszym nagłówku warto przedstawić szerzej zagadnienie/problem/historię. Jednakże nie za długo, aby nie zanudzić na wstępie. Dobrze jest umiejscowić już nasz produkt bądź usługę, która będzie szerzej omawiana w dalszych akapitach.

Kolejne nagłówki

Po dobrze napisanym wstępie możemy przystąpić do kolejnych nagłówków, gdzie opiszemy nasz produkt. Skupmy się nie tylko na opisie, ale także na wymiernych korzyściach, jakie przyszły klient może zyskać. Pokażmy także unikalne cechy produktu, których nie ma u konkurencji.

Nasz przekaz starajmy się jak najbardziej uatrakcyjnić. W tym celu stosujmy metody storytellingu, czyli opowiadania historii, przedstawiania problemów i rozwiązań, które poprowadzą naszego klienta po poszczególnych zagadnieniach. Używając języka korzyści, przedstawimy produkt bądź usługę, jako logiczny wybór, który użytkownik powinien dokonać.

Całość warto wzbogacić o grafiki, wykresy, a także video. Jest to szczególnie ważne, jeśli nasz tekst jest długi. Jeśli mamy możliwość przedstawienia danych liczbowych na graficznych wykresach, wykorzystajmy tę możliwość. Trafi ona lepiej do potencjalnego odbiorcy i na dłużej zapadnie mu w pamięć.

Na koniec po omówieniu problemu i przedstawieniu naszej oferty, jako korzystnego rozwiązania, warto napisać podsumowanie lub zakończenie. Możemy w nim zawrzeć wezwanie do działania, czyli call to action, zadać angażujące pytanie, czy też opisać dodatkowe cechy produkty, promocje, rabaty itd. Pamiętajmy, że artykuł sponsorowany to nie jest ulotka informacyjna, a opisanie zagadnienia, którego rozwiązaniem jest nasz produkt.