Widoczność witryny jest zależna od wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest linkowanie, które wpływa bezpośrednio na ranking wyników wyszukiwania.
Dzięki wartościowym linkom możemy poprawić swoją pozycję i zintensyfikować ruch na stronie. Na czym dokładnie polega link building oraz jakich narzędzi potrzebujemy do mierzenia jego skuteczności?
Czym jest linkowanie?
Na początek warto się przyjrzeć temu, czym jest linkowanie, nazywane także link buidingiem. Pod tym pojęciem kryje się cały szereg działań SEO, które mają na celu zwiększenie ilości unikalnych oraz wartościowych odnośników do naszej witryny.
Linkowanie jest jednym z podstawowych zabiegów, używanych do polepszenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Odnośniki możemy podzielić na linki w obrębie naszej witryny, jak też na te pochodzące z innych.
Linkowanie wewnętrzne jest prostym procesem, w którym wystarczy umieszczać linki na tej samej domenie. W tym celu wykorzystywane są między innymi wewnętrzne blogi. Natomiast zewnętrzny link building to przede wszystkim pozyskiwanie odnośników z innych stron. Warto przy tym zwrócić uwagę na jakość witryny i jej zbieżność tematyczną.
Zachowanie równowagi linków
W celu poprawy rankingu strony w internecie nie wystarczy skupić się na pozyskaniu olbrzymiej ilości linków. Warto zaś sukcesywnie powiększać liczbę odnośników ze stron, które cieszą się dobrą jakością. Na ich ocenę składa się PageRank, wiek domeny oraz ilość linków.
Dla uzyskania najlepszego efekty warto zwrócić uwagę także na równowagę odnośników. Kluczową rolę odgrywa tutaj podział linków na anchor (tak zwana kotwica, czyli tekst, pod którym kryje się odnośnik), adres URL oraz konkretne frazy. Kluczem do sukcesu jest naturalny podział linków z dominacją czystych odnośników.
Niebezpieczne linkowanie
Bez wątpienia skutecznie poprowadzony proces link buildingu pomoże w polepszeniu widoczności naszej witryny. Jednakże nieumiejętne linkowanie może jej tylko zaszkodzić. Skutkiem czego jej pozycja spada. Warto więc wiedzieć, jakich działań należy zdecydowanie unikać.
Największym zagrożeniem jest spamowe linkowanie. Pozyskiwanie bardzo dużej ilości linków nie przyniesie nam niczego dobrego, jeżeli strony przekierowujące będą słabej jakości. Przykładem spamu może być wstawianie natrętnych komentarzy z odnośnikami na forum internetowym. Dlatego warto na bieżąco kontrolować źródła, z jakich pochodzą odnośniki do naszej strony.
Jak skutecznie dodawać linki?
Wiemy już, czego nie robić przy linkowaniu. Warto teraz poznać skuteczne metody link buildingu. Przede wszystkim należy pamiętać, że dla wyszukiwarki Google, ważniejsza jest liczba domen linkujących, a nie samych odnośników. Dlatego dobrze jest sukcesywnie powiększać ilość stron, które będą dla nas źródłem wartościowych linków.
Warto także dbać o różnorodność profilu. Dobrze, aby odnośniki do naszej witryny pochodziły z wielu stron, takich jak zewnętrzne domeny, katalogi, blogi, czy też fora. Dzięki temu zachowamy naturalność i efekt równowagi. W naszym profilu mogą także pojawiać się domeny zagraniczne. Nie mogą one jednak przeważać krajowych stron.
Narzędzia do mierzenia skuteczności linkowania
Istnieje wiele narzędzi analitycznych, które umożliwiają poznanie profilu linków i mierzą ich skuteczność. Pomimo że niektóre z nich są płatne, uzyskane dane mogą w dużym stopniu pomóc w analizowaniu działań pozycjonujących.
Zdecydowanie do podstawowych narzędzi należy Google Analytics, jak i Google Search Console. Dzięki nim sprawdzimy, czy efekty linkowanie są widoczne w zwiększeniu wizyt na stronie. Ponadto Google Analytics da nam także wiele innych istotnych informacji, które są niezbędne do prawidłowego pozycjonowania strony. Między innymi będzie to zróżnicowanie źródeł ruchu. Jest to najczęściej ruch organiczny (wejście przez wyszukiwarkę), Referral (kliknięcie naszego linku na innej stronie), Paid Search (wyniki nieorganiczne, czyli płatne), Social (wejścia przez social media).
Czytaj również:
- Pozycjonowanie lokalne w wyszukiwarce Google
- Co to jest pozycjonowanie?
- https://pozycjonowaniedentysta.pl/jak-wybrac-firme-seo/
- http://www.domowymarketing.pl/pozycjonowanie-hoteli/
Oprócz Google Analytics i Google Search Console branża SEO wykorzystuje cały szereg innych narzędzi. Dla całościowej analizy widoczności służy Semstorm i Senuto. Kolejnym podstawowym narzędziem jest Majestic. To on dokona analizy profilu odnośników naszej witryny.
Natomiast Ahrefs pozwoli na dokładne sprawdzenie zarówno linków zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Ponadto dzięki niemu dowiemy się, czy dana strona linkująca jest wartościowa. Jest to tak zwany wskaźnik URL Rating. Druga skala – Domain Rating – sprawdzi siłę profilu linkowania naszej witryny. Ahrefs jest też przydatnym narzędziem do porównania konkurencji.
Decydując się na linkowanie strony, nie należy zapominać o innych aspektach pozycjonowania. Link building nie przyniesie spektakularnych rezultatów bez właściwie zoptymalizowanej witryny. Dlatego warto postawić na kompleksowe działania SEO.
Dzięki optymalizacji oraz link buildingowi zaobserwujemy wzrost widoczności strony na poszczególne frazy. Rezultaty są zauważalne po pewnym okresie. Jednakże ich efekt przynosi domenie znaczne korzyści, jakim jest większy ruch.