Pozycjonowanie witryny – czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie witryny - czym jest pozycjonowanie

Z pewnością każda osoba posiadająca swoją stronę internetową chce, aby jej witryna znajdowała się na wysokiej pozycji w Google, a wiele osób dziennie wchodziło na tę stronę i korzystało z jej zasobów. Aby tak było, należy witrynę pozycjonować, czyli dostosować odpowiednio do Google i przekonać wyszukiwarkę, że warto umieszczać naszą witrynę na wysokich pozycjach.

W tym tekście odpowiadamy na pytanie, czym tak właściwie jest pozycjonowanie stron internetowych, dlaczego należy je wykonywać oraz jakie elementy można optymalizować, aby zwiększać pozycje w wyszukiwarce Google.

Czym właściwie jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie witryny internetowej to dostosowanie jej w ten sposób do wyszukiwarki Google, aby ta umieszczała ją na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Ogólnie istnieje ok. dwustu różnych elementów, które wpływają na to, jak Google ocenia naszą witrynę i jak wysoko znajdziemy się na liście wyników wyszukiwania.

Są to m.in. ruch, content, słowa kluczowe, optymalizacja pod urządzenia mobilne itp. Pozycjonowanie jest zatem dostosowaniem tych wszystkich parametrów, aby nasza witryna była przyjazna, wartościowa i przydatna dla Google, a wyszukiwarka promowała ją. Pozycjonować witrynę możemy zarówno samodzielnie — jeśli mamy takie umiejętności lub możemy zlecać to zadanie agencjom seo.

Niektóre czynności pozycjonujące witrynę są łatwe, a inne wymagają odpowiedniego doświadczenia oraz wiedzy. Pozycjonować można każdą stronę internetową, niezależnie od jej typu czy przeznaczenia.

Dlaczego należy pozycjonować witryny?

Po stworzeniu i opublikowaniu strony internetowej, jednym z pierwszych pytań, jakie pada, jest to dlaczego pozycjonuje się w ogóle strony internetowe. Odpowiedź na to pytanie jest prosta — w celu zwiększenia pozycji w wyszukiwarce i widoczności witryny w sieci. Jeśli nasza strona internetowa będzie znajdowała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, będziemy mogli liczyć na duży ruch organiczny napływający samoistnie z sieci.

Bez dodatkowych czynności i starań nasza strona będzie odwiedzana przez wiele osób. To z kolei przekładać będzie się na zwiększenie zysków, jeśli prowadzimy sklep lub zwiększenie zainteresowania naszą ofertą czy projektem. Wysoka pozycja w Google to również zyski wizerunkowe. Wiele osób ufa Google i jeśli wyszukiwarka promuje dane strony, klienci i użytkownicy również korzystają z ich usług.

Przeważnie pierwsze trzy wyniki na pierwszej stronie wyszukiwarki Google potrafią zbierać nawet 50%-60% całego ruchu pod daną frazą. Kolejne wyniki na pierwszej stronie otrzymują adekwatnie mniejsze zainteresowanie, a witryny na kolejnych stronach wyszukiwarki są odwiedzane sporadycznie.

Optymalizacja techniczna

Pierwszym elementem pozycjonowania naszej witryny jest optymalizacja samej strony internetowej. Ma ona na celu sprawić, że witryna będzie działa prościej, szybciej i wydajniej, a co za tym idzie, będzie chętniej polecana przez Google. W celu optymalizacji strony internetowej uprasza się maksymalnie jej budowę oraz kod.

Ważnym elementem jest czas wczytywania, który może być długi np. z powodu zdjęć dużej rozdzielczości czy multimediów. Również i w tym aspekcie strona jest modyfikowana i dostosowywana do szybkiego ładowania się. Kolejnymi elementami poddawanymi edycji są tytuł i opis strony, które widnieją w Google. W tej sytuacji należy używać słów kluczowych i fraz, które opisują naszą witrynę. Podczas optymalizacji strony umieszcza się również linki wewnętrzne, które prowadzą do innych części strony czy opisuje metadane zgodnie ze słowami kluczowymi.

Kolejnym elementem, na który Google kładzie coraz większy nacisk to dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Obecnie każda licząca się witryna w sieci powinna mieć specjalną wersję, która będzie wyświetlana na smartfonach i tabletach oraz ułatwi przeglądanie serwisu.

Content i treści na stronie

Jedną z najważniejszych rzeczy, o jakiej należy pamiętać podczas pozycjonowania i która w znaczny sposób wpływa na pozycję naszej witryny jest treść. To właśnie dzięki niej Google ocenia, o czym jest nasza strona, jak dużo treści prezentuje i jakiej jakości jest to content. Treści na stronie z pewnością muszą być wysokiej jakości oraz nie mogą być duplikatem innych dostępnych wpisów czy artykułów w internecie.

Dobrym posunięciem jest publikowanie dłuższych tekstów np. o długości kilku tysięcy znaków. Treści na stronie internetowej muszą być również zoptymalizowane pod względem SEO. Powinny zatem zawierać najpopularniejsze frazy kluczowe dla danej tematyki. Te możemy uzyskać np. z generatorów fraz tzw. “keyword tool”. Są to serwisy w sieci, które publikują listy najpopularniejszych fraz dla danej tematyki.

Same teksty powinny być odpowiednio sformatowane tj. posiadać odpowiednie nagłówki, pogrubienia, składać się ze śródtytułów czy zawierać listy i wypunktowania. Wbrew pozorom formatowanie tekstu również ma wpływ na jego jakość w oczach Google i ogólne pozycjonowanie witryny.

Link Building

Do działań pozycjonujących naszą witrynę w sieci należy również link building – wykonywany poza stroną internetową. Jest to umieszczanie w sieci — np. na forach internetowych, blogach czy innych serwisach linku do naszej witryny. Wpływ linkowania zewnętrznego na pozycjonowanie regularnie jest pomniejszany przez Google na rzecz np. jakości treści, ale w dalszym ciągu jest ważnym wyznacznikiem popularności naszej strony.

Im więcej linków w sieci umieścimy i jeśli będą znajdowały się one na wartościowych serwisach, Google będzie również uznawało naszą witrynę za popularną i chętnie polecaną. To z kolei przełoży się na wyższą pozycję w rankingu Google. Link do naszej witryny umieszczać możemy na forach internetowych, blogach w komentarzach, jako wpisy sponsorowane, w social mediach czy w wizytówkach na portalach biznesowych. Ogólnie przy linkowaniu zewnętrznym rozróżnia się dwa typy linków — dofollow i nofollow.

Pierwszy typ linku działa zgodnie z wyżej opisaną zasadą oraz przekazuje nam część popularności witryny, na której go umieszczany. Linki z atrybutem nofollow nie dają nam wymiernych korzyści przy link buildingu, choć warto używać ich do zwiększania wiarygodności naszej witryny, aby nie posiadać tylko linków dofollow.