Ile kosztuje marketing internetowy?

Klienci, którzy decydują się na usługi z zakresu marketingu internetowego, są przede wszystkim zainteresowani ceną. Niestety w większości przypadków na stronach agencji próżno szukać stałych cenników, a ewentualne widełki są bardzo szerokie. Dlaczego tak się dzieje oraz skąd wiedzieć, ile przyjdzie nam zapłacić za daną usługę?

Metody wyceny usługi

Żeby zrozumieć, ile kosztuje marketing internetowy i czemu cennik usługi jest tak ruchomy, warto uświadomić sobie na początek, że istnieje kilka modeli wyceny. Nie tylko definiują one ostateczną cenę, ale również określają model współpracy, jakiej się podejmujemy.

Najprostszym przykładem jest sytuacja, kiedy mamy ściśle określoną usługę, która ma porównywalne nakłady czasu oraz pracy. W takim przypadku bez trudu można ustalić stałą cenę i wpisać ją do cennika. Przykładem może być stworzenie kampanii GoogleAds na określoną liczbę słów kluczowych. Usługa może być również skalowana i tak za większą ilość przyjdzie klientowi zapłacić proporcjonalnie więcej.

Co jednak kiedy cena jest uzależniona od specyfiki strony klienta? Zastosowanie tak zwanych widełek jest niezbędne w przypadku oferowania audytu, gdzie nakład pracy jest bardzo zmienny i agencja nie może podać jednej stałej ceny. W tym przypadku koszt pomiędzy danymi zleceniami może się znacznie różnić w zależności od strony, której ona dotyczy.

Istnieje również model liniowy, w którym to klient może przeliczyć cenę za daną usługę. Tym sposobem agencja może przykładowo wycenić kampanię płatną na GoogleAds, gdzie będzie pobierany dany procent budżetu na reklamy.

Użycie gotowego czynnika

Pomimo tego, że praca nad stronami internetowymi jest bardzo zróżnicowana, możemy się czasem spotkać z gotowymi cennikami. Jeśli odnajdziemy go na stronie agencji, możemy mieć przypuszczenie, graniczące z pewnością, że dana cena to tak naprawdę punkt wyjścia. W efekcie ostateczny koszt wybranej usługi będzie całkowicie inny i uzależniony od naszych potrzeb.

Jeśli klient jest świadomym tego, czego potrzebuje, dojście do porozumienia z agencją będzie znacznie łatwiejsze. Decydując się na kampanię płatną lub współpracę z influencerami, szybciej będzie można dokonać analizy potrzeb, a także przedstawić wymagane zasoby oraz ostateczną cenę.

O wiele trudniej jednak kiedy klient nie wie, czego potrzebuje i prosi o wycenę ogólnych działań jak promocja strony w internecie. Biorąc pod uwagę, jak wiele różnych znaczeń może mieć ten termin, agencja nie będzie miała wcale ułatwionego zadania. W przypadku kiedy drugiej stronie brakuje wiedzy na temat marketingu, rozmowa na temat budżetu może nie przynieść efektów.

Bardzo często pojawiają się oczekiwania, że usługodawca od razu poda ostateczną cenę za dany produkt. Niestety nie każda usługa to produkt pudełkowy, który jest za każdym razem taki sam. W marketingu internetowym chodzi przede wszystkim o to, aby dostosować działania do potrzeb klienta. Dotyczy to także cen. Dlatego stały cennik dla wszystkich zainteresowanych nie będzie świadczył o uczciwej ofercie.

Jak wycenić usługi?

Na początku współpracy bardzo ciężko jest określić, ile będzie kosztować klienta osiągnięcie danego pułapu. Pamiętajmy, że w internecie nic nie jest stałe, a zatem wszelkim działaniom, które podejmujemy, odpowiadają te prowadzone przez konkurencję. Dochodzą do tego zmiany technologiczne jak na przykład aktualizacja algorytmu Google. W tym przypadku nawet startowy zestaw działań musi podlegać kalibracji.

Ogólnym szacunkom mogą podlegać tylko takie działania, gdzie możemy zastosować konkretny wskaźnik, na którym klientowi będzie zależało. Przykładowo może być to liczba polubień w mediach społecznościowych, jak też wejść na stronę sklepu. Nie są to jednak jedyne parametry, jakie trzeba wziąć pod uwagę.

Jeśli od początku byłoby wiadome, ile czasu oraz pieniędzy należy poświęcić na osiągnięcie celu, nie byłoby mowy o konkurencji czy zajmowania odpowiedniego miejsca w rankingu. Skutek czego każdy mógłby prowadzić dochodowy sklep internetowy lub stronę i czerpać z niego zyski. Taka sytuacja jednakże nigdy nie może mieć miejsca. Zawsze bowiem istnieje ryzyko rynkowe, że konsumentowi nie przypadnie do gustu dana oferta lub wybrane działania nie będą skalibrowane do aktualnych wymogów rynku.

Dlatego też znając budżet klienta oraz jego potrzeby, możemy określić, jakie działania będą najlepiej rokować oraz podać szacunkowy koszt usługi. Nie zapominajmy bowiem, że podstawowym celem jest to, aby pieniądze włożone w marketing, zwróciły się w określonym czasie.

Podsumowanie

Ile zatem kosztuje marketing internetowy? Podobnie jak ma to miejsce w wielu życiowych sytuacjach, odpowiedź brzmi: to zależy. Ma to jednak także dobre strony. Dzięki temu właściciele małych stron nie za płacą majątku za przeprowadzenie audytu czy też za pozycjonowanie ich witryny. Dostosowanie ostatecznej stawki do budżetu klienta wydaje się najuczciwszą metodą. Jeśli zna on swoje potrzeby i wie, na czym mu zależy wycena poszczególnych działań, będzie łatwiejsza oraz bardziej doprecyzowana.

Ile kosztuje reklama w internecie?

Reklama w internecie to najskuteczniejszy sposób, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej. Jednak czy wiemy, z jakimi kosztami musimy się liczyć? Sprawdźmy, ile może nas wynieść płatna kampania w takich kanałach jak Google, YouTube oraz Facebook i LinkedIn.

Modele rozliczeń w internecie

Przede wszystkim warto zacząć od tego, że reklama w internecie może oznaczać wiele rzeczy. Ponadto nie wszystkie z nich można tak prosto zmierzyć. Dlatego w tym artykule skupimy się przede wszystkim na formach reklamy, które pozwalają na wyliczenie kosztów. Są to przede wszystkim kampanie płatne w takich kanałach reklamowych jak Google, czy Facebook.

Najczęstszym używanym modelem rozliczeń w internecie jest CPC, czyli cost per click. Jest on wykorzystywany przede wszystkim w kampanii PPC. Dzięki niemu płacimy nie za wyświetlenie danej reklamy, ale dopiero wtedy, kiedy użytkownik ją kliknie.

Drugi model, jaki będzie nam potrzebny to CPM, czyli cost per mille. Spotkamy go przy kampaniach w Google, ale także przy reklamach video na YouTube. W przypadku tego rozliczenia nie płacimy za pojedyncze kliknięcia, ale za liczbę wyświetleń – w tym przypadku 1000.

Kampanie GoogleAds

GoogleAds daje możliwość zareklamowania swoich usług na karcie z wynikami wyszukiwarki. Reklamy tego rodzaju pojawiają się nie tylko jako linki sponsorowane, ale także jako banery z grafikami, czy też reklamy produktowe, jakie pojawiają się w przypadku sklepów internetowych. Każdy z tych rodzai charakteryzuje się innymi kosztami, dlatego warto przyjrzeć się im osobno.

Reklama tekstowa

Reklamy tekstowe to jedne z najstarszych, a zarazem najpopularniejsze, metod reklamowania się w internecie. W ich przypadku można wybrać różne modele rozliczeń, my jednak skupimy się na tym podstawowym, czyli CPC. Średni koszt za pojedyncze kliknięcie w link sponsorowany wynosi około 1,10-1,20 zł netto. Jednakże istnieje niemało branż, gdzie ten koszt może być jeszcze niższy i sięgać poniżej 0,10 zł netto.

Reklama graficzna

Obok reklamy tekstowej dużą popularnością cieszą się także banery z grafikami, które są wykorzystywane przede wszystkim w remarketingu. Oprócz nich marketingowcy wykorzystują również Google Display Network, czyli reklamy graficzne, pojawiające się w sieci reklamowej Google, które mają za zadanie pozyskać nowych klientów. W przypadku remarketingu pojedyncze kliknięcie kosztowało reklamodawców średnio 40-50 groszy netto. Natomiast przy pozostałych reklamach graficznych koszt był jeszcze niższy i wynosił około 30 groszy netto.

Reklama produktowa

Trzecim typem reklamy na Google jest kampania produktowa. Dzięki niej właściciele sklepów internetowych mają możliwość pokazanie na karcie przeglądarki nazwę artykułu, jego zdjęcie oraz cenę. Niejedno badanie pokazało już, że tego rodzaju kampania cieszy się nie tylko dużą skutecznością, ale jest także tania. Średni koszt kliknięcia reklamę produktową to około 30 groszy netto.

Reklama na YouTube

YouTube także daje nam możliwość reklamowania się w swojej sieci. W tym przypadku reklama przybiera postać materiału video, które jest wyświetlane przed, w trakcie lub po obejrzeniu filmu na platformie. Krótkie materiały, do 15 sekund, to tak zwane BumperAds, których nie można pominąć. W ich przypadku wykorzystuje się metodę rozliczenia za tysiąc wyświetleń, czyli CPM. Średni koszt takiej kampanii wynosi 8-9 zł netto.

Jednakże na YouTube możemy wyświetlić także dłuższe reklamy. W ich przypadku można je pominąć po 5 sekundach, a opłata jest pobierana tylko wtedy, gdy użytkownik wejdzie w interakcje z reklamą lub też obejrzy ją w całości, albo co najmniej 30 sekund. Średnio zapłacimy za nią około 10 groszy za pojedyncze wyświetlenie, czyli CPV – cost per view.

Media społecznościowe

Prowadzenie stron na mediach społecznościowych to dla wielu firm obowiązek. Najpopularniejsza platforma, czyli Facebook, umożliwia promowanie swoich postów, a także zachęcenia użytkowników do polubienia fanpage’a, czy też strony www. Inne media społecznościowe jak na przykład LinkedIn nie pozostają w tyle i również idą w ślady Facebooka.

Najpopularniejszą reklamą jest oczywiście promowanie postów, aby zwiększyć ich zasięg oraz interakcje. Za tysiąc wyświetleń zapłacimy około 8 złotych netto. Natomiast w przypadku reklamy, nakłaniającej do polubienia strony – nie więcej aniżeli 1 złoty netto za jednego fana. Najniższy koszt możemy zaobserwować przy promowaniu witryny, tutaj średnie CPM to zaledwie 3 złote netto.

Trochę inaczej wygląda to w przypadku LinkedIn. Biznesowy odpowiednik Facebooka również ma możliwość promowania postów, jednakże jest droższy aniżeli jego konkurent. Średni CPM wynosi około 6 USD. Pomimo tego, w niektórych branżach bardziej zasadne wydaje się reklama właśnie na LinkedInie aniżeli na Facebooku.

Jak widzimy, koszt reklamy w internecie jest mocno zróżnicowany. To od nas zależy jednak na jakie kanały komunikacji postawimy i jaką wybierzemy formę rozliczenia. Przy wyborze warto się kierować nawykami grupy odbiorców oraz ustaloną strategią marketingową. Dzięki temu właściwie zagospodarujemy budżetem na reklamę.

Artykuł sponsorowany – co to jest oraz dlaczego warto wykorzystać tę formę reklamy?

Artykuł sponsorowany jest często używaną formą reklamy w internecie. Niegdyś obecny tylko w prasie, dzisiaj powszechny na poczytnych witrynach. Czym się wyróżnia od standardowej reklamy i dlaczego przynosi lepsze efekty?

Czym jest artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany jest niczym innym jak jedną z form reklamy. Niegdyś był wykorzystywany w prasie drukowanej, dzisiaj przeniósł się do internetu. Ma on charakter nienachalnej promocji. Oprócz reklamy danej marki ma na celu także dostarczeniu informacji oraz porad na dany problem.

Artykuł sponsorowany jest publikowany przede wszystkim na portalach zewnętrznych, które cieszą się popularnością przez odwiedzających. Sama zaś treść jest przygotowywana przez copywritera, a niekiedy przez redaktora.

Czemu artykuł sponsorowany jest efektywny

Użytkownicy nie lubią oglądać reklam, przyznajmy to szczerze. Wyskakujące pop-upy, banery w środku treści i bardzo nachalna forma nie wpłynie pozytywnie na popularność serwisu. Tym bardziej że coraz więcej użytkowników internetu korzysta ze wtyczek blokujących reklamy.

Dlatego też strony internetowe muszą działać inaczej. Artykuł sponsorowany jest reklamą natywną, znaczy to, że nie narzuca on nikomu reklamy produktu, czy też usługi. Jest pisany także po to, aby użytkownik mógł w nim znaleźć odpowiedź na pytanie, albo dowiedzieć się czegoś interesującego. Formą artykułu sponsorowanego może być poradnik, ale też wywiad, czy wypowiedzi eksperckie.

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany

Pisząc artykuł sponsorowany, powinniśmy pamiętać o jego celach, jakimi jest promocja produktu i zainteresowanie użytkownika ciekawą treścią. W przypadku tej formy reklamy nie wykorzystuje się agresywnego języka sprzedażowego. Warto postawić na tak zwany storytelling, czyli pisanie historii z wykorzystaniem danej marki.

Ważne, aby nie wychwalać nienaturalnie usług, tylko pokazać, jak za ich pomocą można rozwiązać problem. Konkretne wskazówki i zachowanie neutralności wpłynie na pozytywny odbiór tekstu. Po jego przeczytaniu użytkownik powinien być skłonny do skorzystania z danej usługi, ponieważ będzie widział w niej rozwiązanie swojego problemu.

Dopasuj artykuł do odbiorcy

Kluczem do napisania efektywnego artykułu sponsorowanego jest dopasowanie go do danej grupy odbiorców. Świadomość ich potrzeb jest potrzebna, aby wiedzieć, jakim językiem operować. W większości przypadków, aby artykuł był interesujący, warto unikać specjalistycznego nazewnictwa i branżowego żargonu.

Ponadto dobrze jest dopasować odpowiedni temat, który będzie odnosił się do oferowanych usług. Promując sklep internetowy z kosmetykami, warto napisać artykuł sponsorowany, który będzie dotyczył poszczególnych typów cery i ich potrzeb. Dzięki temu użytkownik a) dowie się czegoś więcej, b) będzie miał podany przykład produktu, który będzie dla niego dedykowany

Zachowaj neutralność

Jednym z najtrudniejszych aspektów związanych z pisaniem artykułów sponsorowanych jest zachowanie neutralności. To bardzo ważne, aby użytkownik nie czuł się przytłoczony treścią dotyczącą promowanego produktu.

Dlatego poleca się, aby copywriterzy zrezygnowali z agresywnego języka sprzedaży. Zamiast niego warto skupić się na języku korzyści, który pokaże zastosowanie produktu i jego zalety. Ważne   jednak, aby tego rodzaju fragmenty nie były dominantą w tekście.

Żeby zachować dużą neutralność i zwiększyć tym samym zaufanie użytkowników, warto wspomnieć w artykule sponsorowanych o innych produktach, czy też markach.

Artykuł sponsorowany a SEO

Pisanie artykułów sponsorowanych ma na celu nie tylko zwiększenie zainteresowania użytkowników daną marką. Mają one także niebagatelny wpływ na SEO. Każdy artykuł tego rodzaju ma odnośniki, czyli linki, do Twojej strony internetowej. Dzięki nim wyszukiwarka podnosi jej ranking. A im wyższa pozycja, tym większy ruch z wyników organicznych Google.

Ważna jest także optymalizacja artykułu względem wytycznych SEO. Jest to nie tylko dodanie nagłówków H1-H6, ale także nasycenie ich słowami kluczowymi. Dobranie odpowiednich fraz pomoże wyszukiwarce w zaklasyfikowaniu artykułu oraz naszej strony do danej kategorii. W efekcie czego będą one widoczne przy wyszukiwaniach użytkowników.

Jak wybrać miejsce publikacji?

To nieprawda, że im więcej artykułów sponsorowanych tym lepiej. Takie rozwiązanie nie będzie dobre ani dla naszego budżetu, ani dla pozycji w wynikach wyszukiwarki. Cena pojedynczego artykułu może być wysoka, aczkolwiek jest ona warta swojej ceny.

Cena samej publikacji wzrasta od witryny, którą wybierzemy. Aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, warto wybierać strony jak najlepszej jakości. Zaliczamy do nich witryny, które mają dużą liczbę użytkowników, działają od dłuższego czasu, a linki, które do niej prowadzą, pochodzą z jak najlepszych źródeł.

Dobry artykuł sponsorowany będzie wpływał pozytywnie nie tylko na świadomość marki wśród użytkowników, ale także na pozycję strony w internecie. Dobrej jakości content oraz SEO powinny iść ze sobą w parze. Dzięki temu kilka takich artykułów sponsorowanych będzie miało większą skuteczność aniżeli ich duża ilość. Warto wybrać formę reklamy, która nie jest nachalna, a przykuwa uwagę naszych potencjalnych klientów.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google?

Jaką pozycję zajmuje Twoja strona? Jeśli nie do końca znasz odpowiedź na to pytanie, koniecznie dowiedz się, jak sprawdzić swój wynik na poszczególne słowa kluczowe. Znając go, możesz powalczyć o lepszą pozycję w wyszukiwarce!

Czy ręczny pomiar pozycji jest skuteczny?

Wydawać by się mogło, że ręczne sprawdzanie pozycji w internecie jest nie tylko najskuteczniejsze, ale i najszybsze. Nic bardziej mylnego! Każde indywidualne wyszukiwanie w Google różni się od siebie. Nawet jeżeli wykonamy pomiar na dwóch urządzeniach w tym samym czasie, możemy otrzymać różne wyniki! Nie oznacza to jednak tego, że Google chce nas oszukać. Wręcz przeciwnie, wyszukiwarka usiłuje dopasować wyniki indywidualnie do użytkownika, aby ten szybko odnalazł to, czego potrzebuje.

Na różnice w poszczególnych wynikach może wpływać wiele czynników. Najczęściej kolejność pozycji jest zdeterminowana przez:

– naszą lokalizację

– historię wyszukiwania

– datę

– język

– ilość wyników na stronie

Jeśli więc bardzo często wyszukujemy słowa kluczowe związane z naszą stroną, będzie ona wyświetlać się wyżej. Tym bardziej, jeżeli ją odwiedzaliśmy. Podobnie jest z lokalizacją. Znajdując się bardzo blisko danego miejsca, Google pokaże ją jako jedną z pierwszych.

Ponadto pomyślmy o czasie, jaki musimy poświęcić na ręczne sprawdzenie pozycji w wyszukiwarce. Pozycjonowanie obejmuje niekiedy od kilkudziesięciu do kilkaset słów kluczowych. Sprawdzenie pozycji dla nich wszystkich zajmie nam kilka godzin. Biorąc pod uwagę, że wyniki będą nieoptymalne, ręczny pomiar jest całkowicie bezsensu. W tym celu warto skorzystać z dedykowanych ku temu narzędzi, które pozyskują dane bez względu na wymienione czynniki.

Darmowe programy do monitorowania pozycji

Jeśli dysponujemy małą stroną i zależy nam na niewielkiej liczbie słów kluczowych, nie musimy od razu wykupywać drogiego abonamentu. W internecie odnajdziemy szereg programów, które pokażą naszą pozycję całkowicie za darmo.

Czym się one różnią od konkurencyjnych, płatnych programów? Przede wszystkim limitem słów kluczowych. Najczęściej wynosi on od kilku do kilkunastu fraz. Wyniki, jakie otrzymujemy, mogą nie być w pełni dokładne. Jednakże na „domowe potrzeby” takie programy całkowicie nam wystarczą. Jeśli będziemy odczuwali potrzebę rozszerzenia listy obserwowanych słów kluczowych, zawsze możemy wykupić abonament w innym programie.

Do najpopularniejszych, darmowych programów do monitorowania pozycji należą:

  •  cMonitor – umożliwia sprawdzenie nawet kilkudziesięciu słów kluczowych. Jest więc dobrym narzędziem na start. Jednakże uzyskane wyniki mogą minimalnie różnić się od tych faktycznych.
  • Gspot – tutaj mamy już bardziej ograniczoną liczbę słów, które możemy monitorować – tylko 5 fraz kluczowych. Jednakże wyniki są dokładniejsze od cMonitoru.
  • Webpozycja – program podobny do pozostałych. W darmowej wersji możemy monitorować 15 słów kluczowych. Jednakże zawsze możemy tę liczbę zwiększyć do kilkuset, a nawet do dwóch tysięcy. Wystarczy wybrać płatny abonament.

Płatne programy do sprawdzania pozycji

Jeśli oczekujemy lepszych wyników, a nasz serwis rozrósł się w tym czasie, warto zastanowić się nad profesjonalnymi narzędziami. Programy, które są wykorzystywane przez agencje marketingowe, pozwalają na monitoring wielu fraz jednocześnie. Dodatkowo mamy możliwość analizy stron konkurencji. Oczywiście nie musimy wykupywać takie samego abonamentu, warto sprawdzić, ile fraz potrzebujemy monitorować. Jeśli zaś chcemy mieć wszystko pod kontrolą, może warto rozpocząć współpracę z jedną z agencji?

Profesjonalne programy do monitorowania pozycji to głównie:

– Ubersuggest – pozwala on nie tylko na sprawdzenie pozycji, ale także na wybór nowych słów kluczowych. Dzięki temu możesz zwiększyć liczbę fraz o te najbardziej pożądane i tym samym polepszyć swój wynik.

– SemStorm – narzędzie, które umożliwia sprawdzenie pozycji dla poszczególnych słów kluczowych nie tylko dla naszej strony, ale również dla konkurencji.

Podobne usługi oferują także: Serprobot, Seostation, Stat4Seo, Seo-stat. Wybór jest bardzo duży. Warto go dokonać po analizie naszych potrzeb.

Zalety sprawdzania pozycji w Google

Jeśli do tej pory nie korzystałeś z żadnych narzędzi do monitorowania pozycji, koniecznie użyj ich jak najszybciej! Internet jest miejscem, gdzie zmiana jest jedyną pewną. Dlatego warto zawsze trzymać rękę na pulsie.

Dzięki regularnemu sprawdzaniu swojego wyniku dowiemy się bardzo szybko o niepokojących tendencjach. Niewielki spadek pozycji nie jest niczym groźnym, jeżeli jednak tendencja się utrzymuje, warto poszukać jej przyczyny.

Ponadto warto sprawdzać konkurencję. Analiza słów kluczowych może nam nasunąć podpowiedź i podać frazy, na które warto się wyświetlać. Warto to robić, tym bardziej że jest bardzo prawdopodobne to, że nasza konkurencja sama już to zrobiła.

Kiedy posiadamy duży portal, takie czynności mogą być bardzo zajmujące. Zamiast powoływać do tego osobnych ludzi z wewnątrz, warto skorzystać z pomocy agencji. Takie firmy mają wykupione abonamenty w najlepszych programach oraz posiadają duże doświadczenie w monitoringu pozycji. Dzięki nim możemy zawalczyć o lepszy wynik!

Reklama dla sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego nie może zaistnieć bez intensywnej kampanii reklamowej. Dzięki odpowiednim środkom przekazu możemy nie tylko zwiększyć ruch na stronie, ale także poszerzyć grono lojalnych klientów.

Zarówno płatne, jak i darmowe kampanie dadzą zauważalne efekty. Jak jednak skutecznie reklamować swój sklep internetowy?

Czytaj dalej „Reklama dla sklepu internetowego”

Jak dodać stronę do Google News?

Google News to usługa, dzięki której nasze publikacje mogą być dostępne do ogromnej liczny użytkowników. Daje to duże możliwości dla właścicieli witryn informacyjnych. Warto wiedzieć więc, jakie warunki należy spełnić oraz jak wysłać swoje zgłoszenie do Google News, aby zostało one zaakceptowane.

Czytaj dalej „Jak dodać stronę do Google News?”