Artykuł sponsorowany jest często używaną formą reklamy w internecie. Niegdyś obecny tylko w prasie, dzisiaj powszechny na poczytnych witrynach. Czym się wyróżnia od standardowej reklamy i dlaczego przynosi lepsze efekty?
Czym jest artykuł sponsorowany?
Artykuł sponsorowany jest niczym innym jak jedną z form reklamy. Niegdyś był wykorzystywany w prasie drukowanej, dzisiaj przeniósł się do internetu. Ma on charakter nienachalnej promocji. Oprócz reklamy danej marki ma na celu także dostarczeniu informacji oraz porad na dany problem.
Artykuł sponsorowany jest publikowany przede wszystkim na portalach zewnętrznych, które cieszą się popularnością przez odwiedzających. Sama zaś treść jest przygotowywana przez copywritera, a niekiedy przez redaktora.
Czemu artykuł sponsorowany jest efektywny
Użytkownicy nie lubią oglądać reklam, przyznajmy to szczerze. Wyskakujące pop-upy, banery w środku treści i bardzo nachalna forma nie wpłynie pozytywnie na popularność serwisu. Tym bardziej że coraz więcej użytkowników internetu korzysta ze wtyczek blokujących reklamy.
Dlatego też strony internetowe muszą działać inaczej. Artykuł sponsorowany jest reklamą natywną, znaczy to, że nie narzuca on nikomu reklamy produktu, czy też usługi. Jest pisany także po to, aby użytkownik mógł w nim znaleźć odpowiedź na pytanie, albo dowiedzieć się czegoś interesującego. Formą artykułu sponsorowanego może być poradnik, ale też wywiad, czy wypowiedzi eksperckie.
Jak napisać dobry artykuł sponsorowany
Pisząc artykuł sponsorowany, powinniśmy pamiętać o jego celach, jakimi jest promocja produktu i zainteresowanie użytkownika ciekawą treścią. W przypadku tej formy reklamy nie wykorzystuje się agresywnego języka sprzedażowego. Warto postawić na tak zwany storytelling, czyli pisanie historii z wykorzystaniem danej marki.
Ważne, aby nie wychwalać nienaturalnie usług, tylko pokazać, jak za ich pomocą można rozwiązać problem. Konkretne wskazówki i zachowanie neutralności wpłynie na pozytywny odbiór tekstu. Po jego przeczytaniu użytkownik powinien być skłonny do skorzystania z danej usługi, ponieważ będzie widział w niej rozwiązanie swojego problemu.
Dopasuj artykuł do odbiorcy
Kluczem do napisania efektywnego artykułu sponsorowanego jest dopasowanie go do danej grupy odbiorców. Świadomość ich potrzeb jest potrzebna, aby wiedzieć, jakim językiem operować. W większości przypadków, aby artykuł był interesujący, warto unikać specjalistycznego nazewnictwa i branżowego żargonu.
Ponadto dobrze jest dopasować odpowiedni temat, który będzie odnosił się do oferowanych usług. Promując sklep internetowy z kosmetykami, warto napisać artykuł sponsorowany, który będzie dotyczył poszczególnych typów cery i ich potrzeb. Dzięki temu użytkownik a) dowie się czegoś więcej, b) będzie miał podany przykład produktu, który będzie dla niego dedykowany
Zachowaj neutralność
Jednym z najtrudniejszych aspektów związanych z pisaniem artykułów sponsorowanych jest zachowanie neutralności. To bardzo ważne, aby użytkownik nie czuł się przytłoczony treścią dotyczącą promowanego produktu.
Dlatego poleca się, aby copywriterzy zrezygnowali z agresywnego języka sprzedaży. Zamiast niego warto skupić się na języku korzyści, który pokaże zastosowanie produktu i jego zalety. Ważne jednak, aby tego rodzaju fragmenty nie były dominantą w tekście.
Żeby zachować dużą neutralność i zwiększyć tym samym zaufanie użytkowników, warto wspomnieć w artykule sponsorowanych o innych produktach, czy też markach.
Artykuł sponsorowany a SEO
Pisanie artykułów sponsorowanych ma na celu nie tylko zwiększenie zainteresowania użytkowników daną marką. Mają one także niebagatelny wpływ na SEO. Każdy artykuł tego rodzaju ma odnośniki, czyli linki, do Twojej strony internetowej. Dzięki nim wyszukiwarka podnosi jej ranking. A im wyższa pozycja, tym większy ruch z wyników organicznych Google.
Ważna jest także optymalizacja artykułu względem wytycznych SEO. Jest to nie tylko dodanie nagłówków H1-H6, ale także nasycenie ich słowami kluczowymi. Dobranie odpowiednich fraz pomoże wyszukiwarce w zaklasyfikowaniu artykułu oraz naszej strony do danej kategorii. W efekcie czego będą one widoczne przy wyszukiwaniach użytkowników.
Jak wybrać miejsce publikacji?
To nieprawda, że im więcej artykułów sponsorowanych tym lepiej. Takie rozwiązanie nie będzie dobre ani dla naszego budżetu, ani dla pozycji w wynikach wyszukiwarki. Cena pojedynczego artykułu może być wysoka, aczkolwiek jest ona warta swojej ceny.
Cena samej publikacji wzrasta od witryny, którą wybierzemy. Aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty, warto wybierać strony jak najlepszej jakości. Zaliczamy do nich witryny, które mają dużą liczbę użytkowników, działają od dłuższego czasu, a linki, które do niej prowadzą, pochodzą z jak najlepszych źródeł.
Dobry artykuł sponsorowany będzie wpływał pozytywnie nie tylko na świadomość marki wśród użytkowników, ale także na pozycję strony w internecie. Dobrej jakości content oraz SEO powinny iść ze sobą w parze. Dzięki temu kilka takich artykułów sponsorowanych będzie miało większą skuteczność aniżeli ich duża ilość. Warto wybrać formę reklamy, która nie jest nachalna, a przykuwa uwagę naszych potencjalnych klientów.